ar-bloggen

Alla inlägg den 29 december 2013

Av Maria Pihl - 29 december 2013 11:11

Nu är det snart nytt år och dags att sätta upp lite mål inför året. Jag tror att det är lättare att uppnå något om man vet vad man vill och vart man är på väg, för då är det lättare att se vägen och vad som krävs för att uppnå det. För mig är det därför självklart med mål, och jag har både stora och små, som sträcker sig över många år eller några månader. Det viktigaste med målen är dock att det är DINA mål, inte din tränares, din mammas, din kompis eller vem det nu kan vara.     Oavsett om det är att ha kul med sin häst i skogen eller att vinna Grand prix-tävlingar så är målet ok bara du själv vill det.


Mitt närmaste mål är att jobba med longeringen så att jag skulle kunna klara ett longerprov inom riddarskapet. Här har vi en ganska bra grund i skritt och trav men vi behöver träna på galoppfattningar, så att det inte bara blir spring in i galoppen.


Det stora målet för nästa år är att lära mig rida med känsla och med sitsen. Det här är förstås inte något som man bara lär sig på ett år utan det utvecklas förstås hela livet, men jag tänker mig att lära mig grundhantverket, grundtekniken, så att jag vet hur jag ska börja utbilda hästen i grundridningen. Givetvis ett ambitiöst mål, men eftersom jag ska åka tillbaka till Gotland på ett halvår så kommer jag att få mycket hjälp där och därför tror jag att det går.


När jag kommer tillbaka till Göteborg efter min gotlandspraktik skulle jag vilja börja undervisa så smått inom den akademiska ridkonsten. Just nu skulle jag kunna undervisa i groundwork och longering men jag känner att jag vill utveckla min egen ridning innan jag börjar undervisa då de flesta förstås säkert vill ha ridlektioner och inte lektioner från marken.


Sen har jag ett möjligt mål, och det är knappt att jag vågar säga det högt, men jag skulle gärna vilja göra mitt väpnar-prov under slutet av året. Vi får väl se hur det går med den uppsuttna galoppen...


Sedan tidigare har jag mer långsiktiga mål som att få en god sits, rida piaff på en häst jag utbildat själv och att bli riddare inom det akademiska riddarskapet.


Gott Nytt År på Er!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards