ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

Öppna - så lätt eller ack så svårt...

Av Maria Pihl - 25 juni 2014 20:36

Idag fortsatte sitslektionerna med Celina. Vi började i stillastående för att hitta vridningarna mellan öppna och sluta, men jag blev lite förvirrad så jag hoppade av och fick träna på en människohäst från marken först. Celina är ju helt enastående på biomekanik, men det är förstås inte så konstigt för hon har lagt ner massor av tid på det och det är ju litet av hennes specialitet. Idag fick jag i alla fall ytterligare några pusselbitar för att hitta min sits i skolorna.


Jag stod alltså över en människohäst som stod på alla fyra på marken. Min ytterskänkel var lite tillbakadragen jämfört med innerskänkeln. För att få en öppna sänker jag min inre höft och guidar hästen med inner överskänkel samtidigt som jag vrider mig runt mitt stabila centrum. Vad jag till att börja med gjorde, och som ledde till förvirringen, var att jag guidade hästen med min ytterskänkel. Jag tryckte med ytteröverskänkeln för att peta bort hästen mot en öppna men det fungerar ju inte, för då böjer hästen istället om. Alltså, led vridningen genom att sänka din inner höft och guida med inner överskänkel. Tänk din tyngdpunkt lite bakåt mot svansen. När du vrider tillbaka mot en sluta tänk din tyngdpunkt mot inner höft.


Sen var det dags att träna på en riktig häst, först i stillastående och därefter i skritt. Kära vänner, låt mig presentera mitt stora problem. När vi satt där i skritt märkte jag att Bröta inte ville böja för sitsen utan hon lyfte upp inner bröstkorg och inner bakben klev inte fram som det skulle. Då kläcker Celina ur sig att först måste vi fundera på vad vi ska ta bort innan vi funderar vilka hjälper vi ska lägga till. Jag satt där som en fågelholk och fattade ingenting. Men då presenterade Celina mig för mitt stora problem: ytter knä. Där satt jag minsann och smyghöll lite och så fort jag kunde släppa ytterknäet kunde vi också få en fin böjning. Det var ju inte så att jag satt och vråltryckte med ytterknäet men uppenbarligen höll jag tillräckligt för att hindra bröstkorgen från att rotera. Vad vi vill ha är att inner bakben kliver fram till tyngdpunkten, lyfter och roterar bröstkorgen vilket medför en fri ytterbog. När jag sitter och smyghåller med ytter knä hindrar jag bröstkorgen från att rotera och då blir det inte tillräckligt med plats för inner bakben att kliva fram vilket förstås leder till att det inte kan bära ordentligt. Eftersom bröstkorgen inte lyfts och roterar blir ytter framben placerad i en position mer bakåt så att hästen faller mer på bogarna. Härligt att ett litet knä kan åstadkomma allt detta?! Nu dryper jag av ironi… Jaja, men om ett litet knä kan åstadkomma allt detta dåliga så kan förstås borttagandet av ytterknäet åstadkomma möjligheter till en massa bra saker. Hur får man då bort det där ytterknäet? I mitt fall var lösningen att dra bak ytter skänkel. Så fort min ytterskänkel kröp fram så var jag där och håll med knäet och så fort jag fick den tillbaka kunde jag släppa med knäet. Men oj så lätt det är att sitta och hålla med det där ytterknäet. Jag märkte inte ens att jag gjorde det, utan det var först när jag märkte att söta Bröta inte ville böja som jag insåg vad jag höll på med. Då var det bara att dra bak ytterskänkeln, sluta svanka i ryggen, hitta mina kroppsdiagnoler och mitt stabila centrum, vrida mig runt mitt stabila centrum så att naveln pekar mot inner hästöra, sänka inner höft och guida rörelsen med min inner överskänkel samtidigt som inner överskänkel även masserar lätt för att be bröstkorgen rotera, och tänka tyngdpunkten bakåt mot svansen. Och just det ja, slappna av…


När jag började med AR tyckte jag att öppnan var ganska lätt, åtminstone på rakt spår. Det var ju bara bogen som skulle in. Numera när jag ser vilka dimensioner det finns i denna övning så tycker jag inte längre att den är så lätt. Men Bröta och jag är på väg mot den och vi får till det riktigt bra i våra bästa stunder. Som vanligt gäller förstås att övningen är lätt om man bara kan behålla korrekt böjning och ställning, dvs bakben som kliver fram till tyngdpunkten. Jag kommer tillbaka till detta gång på gång på gång. Utan korrekt böjning och ställning har man ingenting!!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards