ar-bloggen

Alla inlägg under juni 2014

Av Maria Pihl - 12 juni 2014 20:27

I morse var Brötas hälta som bortblåst och det kändes nästan osannolikt att hon stod på 3 ben igår. Troligen hade inte taggen suttit så länge och så måste jag ha fått ut hela taggen utan att det blev kvar några rester, annars tror jag inte att hon hade varit bra idag. Ohalt häst betyder iallafall lektion.


Idag fortsatte sitslektionerna med Celina och det gick riktigt bra. Jag hittade min sits omedelbatrt och det kändes väldigt naturligt. Man ska ha ett stabilt centrum som man vrider sig runt. Jag vrider mellan öppna och sluta och nu känner jag i öppnan hur min inre höft går ner och hur yttersitsen lyfts av Brötas bröstkorgslyft, och med rörelseriktningen snett utåt. Jag som har haft så svårt för öppnan... Det lustiga är också att nu går det bättre i högervarvet än i vårt nomalt bra vänstervarv. Lustigt, men jag antar det innebär att vi håller på att utvecklas en hel del.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 11 juni 2014 20:13

I morse stod Bröta på 3 ben och var halt. En snabb koll visade att söta Bröta fått en tagg från en buske rakt in i ett framknä. Sådant gör ont... Hon hoppade tappert ner till stallet och där fick jag ut taggen och Bröta fick vila i en box. På eftermiddagen fick hon komma ut i en mindre rasthage och då gick hon villigt om än lite haltande, och när jag på kvällen släppte ut henne i beteshagen syntes knappt någon hälta alls. Med lite tur är hon helt återställd redan imorgon.


Pga hältan blev det ingen lektion för mig idag, men jag tittade förstås på de andras lektioner. Dagens visdomsord: Kvaliteten på öppnan syns på bogfriheten i ytter fram. Detta beror på att inner bakben kliver fram och lyfter bröstkorgen. Bröstkorgen roterar så att insidan blir lite lägre och utsidan blir högre och då får man bogfrihet.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 7 juni 2014 08:24

 


Är det någon som planerar att semestra på Gotland i sommar? Ja men passa då på att besöka oss på Gotlands ridakademi och titta på träningen av hästarna eller på elevlektioner. Eller varför inte ta en lektion själv för Celina Harich eller Hanna Engström? Vi gillar att få besök men hör gärna av dig först och berätta att du kommer.


http://www.ekeskogs-ridingacademy.com/



Av Maria Pihl - 5 juni 2014 20:54

Ja jag är ju inte i en intensiv sitsträningsperiod igen och jobbar hårt med sitsen på lektionerna. Eller hårt och hårt, det kanske är fel uttryck då man får intrycket av att det ska jobbas hårt och svettas för att bli något men det är absolut fel väg att gå. Det handlar om avslappning, avslappning och åter avslappning runt ett stabilt centrum. Detta stabila centrum har jag tidigare liknat vid den där stången som går mitt genom de gammaldags karusellhästarna och denna bild föröker jag ha med mig hela tiden.


Idag jobbade Celina och jag med öppna och sluta. I öppna vrider jag mig runt mitt stabila centrum så att magen pekar mot hästens inneröra. Vi jobbar med hästens inner bakben och vill få det att bära och lyfta bröstkorgen så att ytter bog blir friare i sina rörelse. Det är alltså diagonalen inner bak/ytter fram som vi arbetar med i öppnan, och denna rörelse får din yttersits att lyftas upp så det känns lite som om du flyttas mot ytter bog. I slutan vrider du dig runt ditt stabila centrum så att magen pekar mitt emellan hästens öron. Hästens ytter bakben bär och vi jobbar med diagonalen ytter bak/inner fram. Det känns som om du lyfts fram mot inner bog. Viktigt att tänka på är att ha en mjuk inneröverskänkel som hästen kan böja sig runt. Det ska kännas lite som om hästen med sin kropp omfamnar din innerskänkel.


Många detaljer är det att tänka på!


#ridkonst


Av Maria Pihl - 3 juni 2014 19:38

Det är lustigt det här med hästar. Man kan träna dem till att lyssna på alla signaler och man kan träna dem att ignorera vissa hjälper (då säkert ofta omedvetet). Jag har uppenbarligen gjort ett bra jobb i groundwork och longering för att få Bröta att verkligen lyssna på mig och agera för små signaler i min kropp. Detta är ju i grund och botten en väldigt positiv sak, men det ställer till lite problem i ridningen just nu. Jag är ännu inte så välkoordinerad i ridningen och Bröta följer med min sits ut på villovägar. I detta läget hade det varit lättare med en häst som lärt sig att lite ignorera sitsen, men å andra sidan så blir jag tvingad att hitta en god sits och verkligen rida. Inga halvmessyrer här inte...


Jag hade ännu en sitslektion för Celina idag, där jag satt på och Celina jobbade Bröta i groundwork. Efter förra veckans lektion på Celinas häst Despino fick jag en känsla för hur det ska kännas och jag har övat flitigt från marken medan jag promenerat. Det har givit resultat och idag på Bröta var det betydligt lättare att hitta rätt. Här är mer att träna på men nu fick jag en känsla för hur det ska vara även på min egen häst.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards