ar-bloggen

Alla inlägg den 1 maj 2014

Av Maria Pihl - 1 maj 2014 19:12

Ja då inser jag precis att det var lääänge sedan jag uppdaterade bloggen. Det kommer nog tyvärr att vara så att jag i perioder skriver mer och ibland inte alls. Vi har långa dagar och det blir inte alltid så mycket tid över till bloggande. Celina har nu varit tillbaka ett tag och vi jobbar med rakriktningen på Bröta, mest uppsuttet.


Vi gör våra öppnor och slutor och volter för att få hästen liksidig och rakriktad, dvs att den bär lika mycket med båda bakbenen. Jag hade fuskat med yttertygeln så Bröta ville inte riktigt svara på den, men nu är yttertygeln åter installerad som hjälp och jag använder den för att få in den där förargliga ytterbogen som vill falla iväg ut. Dessutom måste jag ge efter på innertygeln och inte använda den indirekt vilket jag har en tendens att göra. Nummer ett (som jag också fuskat med) är att i sitsen be om vad jag vill och därefter anväda de sekundära hjälper som behövs. När Bröta går som hon ska, avsluta dina hjälper och sitt och njut några steg!


Idag kände jag att det börjar gå riktigt bra igen och jag får Bröta att böja sig och komma ut mot yttertygeln. Sedan blir det lite öppna, omvridning till bended staight, omvridning till sluta osv. När hästen är i ramen blir et välsigt mjukt och jag börjar känna i vilket ögonblick jag ska lägga på yttertygeln för att hålla ytterbogen på plats och ge ramen till hästen. Slutorna går i vanlig ordning bra men öppnorna har vi lite svårare för. Vi jobbar på det och självklart kommer vi lösa det med Celinas eminenta hjälp. Hon är bara en så fantastiskt duktig instruktör. Hon har all teknisk kunskap så man kan få veta exakt hur man ska göra, och det i kombination med en fin känsla och ögon som ser allt gör henne till en underbar instruktör!


Trevlig första maj på er!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards