ar-bloggen

Alla inlägg den 17 maj 2014

Av Maria Pihl - 17 maj 2014 21:35

Den senaste tiden har jag tränat mycket på växlingar mellan öppna och sluta i ridningen. Det är bara en enkel vridning i kroppen som ger denna växling. I öppnan vrider du dig med naveln mot inner öra och i slutan pekar naveln mitt mellan hästens öron. Den bild jag har i mitt huvud är de gammaldags karusellerna som gick runt och hade djur som man kan sitta på, bl.a hästar. Ni vet de där som hade en påle rakt genom kroppen? Jag tänker mig att den där pålen går rakt genom kroppen på mig och hästen, genom vår gemensamma balanspunkt. För att rida öppna och sluta roterar jag runt denna påle. Jag ska inte fram eller tillbaka eller åt sidan utan bara lugnt och avslappnat sitta mitt i balanspunkten och vrida mig runt mellan skolorna och försiktigt ta med hästen. Detta kräver att man kan sitta avslappnat och just nu blir jag lätt lite spänd i sitsen. Därför måste jag fokusera på avslappning och en korrekt sits. Sitter jag inte korrekt får jag inte någon bröstkorgsrotation i Bröta och får jag inte det får jag ingenting, dvs ingen böjning alls. Jag har lite lätt för att vara för "snäll" mot Bröta och ge efter i min egen sits när Bröta inte riktigt vill böja. Jag måste vara noggrann med att länga min insida och korta utsidan, så att jag inte ger efter och låter Bröta trycka upp min innersits så att jag viker mig i insidan.


För övrigt fick jag till en riktigt fin galopp på longen idag efter ridningen. Jag tänkte intensivt och försökte förmedla bilden till Bröta att galopp bara innebär en taktändring och inte en ändring i hastighet och det är nog en av de lugnaste galopperna vi haft, och jag vi fick t.o.m en lite böjning inåt i vänstergaloppen. Heja!


Förra helgen hade vi en clinic på gården då elever kommer hit för undervisning. Deltagarna bad om teori i lite mer avancerad ground work "vad gör man efter öppna och sluta på volten" samt longering. Eftersom Celina inte jobbar så mycket med just det nu med någon av sina hästar frågade hon om inte jag och Bröta kunde visa lite. Sagt och gjort, vi visade skrittpiruetter (som egentligen är centerade slutor och kräver möjlighet till samling i hästen) och olika sätt att gå in i renversen (förvända slutan). Enklaste sättet att går från sluta till renvers är att göra en 8-volt och inte byta böjning. Man kan även gå in i renversen från slutan genom "vänd igenom volten" dvs varvbyte genom volten och så kan man göra en volt tillbaka och fortsätta i renvers på det raka spåret. I volt tillbaka kan man istället för att göra en volt byta till renvers genom sluta på en diagonal, skrittpiruett, renvers. Det blier som en väldigt centerard volt tillbaka.


Därefter visade vi lite longering och skolorna på longen. Detta teoripass gick väldigt bra och under träningen dagen efteråt var Bröta så på hugget och var villig till allt. Kul när man känner att hästen ger allt!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards