ar-bloggen

Alla inlägg den 18 maj 2014

Av Maria Pihl - 18 maj 2014 17:26

Idag jobbade jag Bröta från marken, i groundwork och i longering.


I groundwork fokuserade jag på renvers (förvänd sluta) och piruetter. Jag började på volten för att checka av att bakbenens kliv fram till tyngdpunkten fungerade med påföljande böjning och ställning. Bröta har ju lite problem i bäckenet som vi jobbar på att reda ut, och man ser nu återigen att höger bakben inte riktigt vill/kan jobba på lika bra som det vänstra bakbenet. Nåja, det är inte en jättestor skillnad men jag märker att hon har lite mer ont nu för det var lite öron bakåt idag när jag borstade och hon markerade då även lite i ryggen/bäckenet. Jag har ju ridit ganska mycket nu en period så jag för pröva att växla mer mellan arbete från marken och ridning så ska vi nog lyckas hålla lilla damen glad och nöjd.


Renversen går riktigt bra nu och har faktiskt bättre kvalitet än slutan. Jag får ett bättre kliv mot tyngdpunkten i renversen än i slutan. I piruetterna måste jag vara noggrann med att det inte blir för mycket sidvärts utan att fokus ligger framåt. Detta gäller för alla skolor: inte mer sidvärts än framåt. När det blir för mycket sidvärts tappar vi ytterbogen och då är det bara att be om mera framåt så att vi får hela hästen på plats. Jag vill ju att ytterbogen kliver på fram och runt i piruetten.


I longeringen jobbade jag lite med skolor i skritt och trav och det var ganska tydligt att högersidan är stelare och är jobbigare för Bröta. Vi fick dock till det ganska bra och slutligen prövade vi galoppfattningar. Återigen fokuserade jag på taktändring och inte hastighetsändring med resultat att det blev en för oss ganska lugn galopp. Bara att fortsätta så här.


Hade jag varit hemma hade jag tagit ut en kiropraktor till Bröta men här på Gotland känner jag inte till någon bra. Har dock lite hjälp av en kranioskaral terapeut, och jag hoppas att hon kan få Brötas bäcken på plats.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards