ar-bloggen

Alla inlägg den 30 maj 2014

Av Maria Pihl - 30 maj 2014 13:56

Igår fortatte sitsarbetet med Celina. Vi jobbar på att hitta mitt inre voltspår så att jag sitter i rörelsen och inte faller iväg åt olika håll. Jag fick små glimtar av rätt känsla, men Bröta var inte på samarbetshumör och ville kontant springa iväg. Det innebar att jag konstant tog i tyglarna och då får man inte till sin avslappning så lätt... För att hjälpa mig hitta rätt känsla i sitsen satte Celina upp mig på sin egen häst idag och tog mig i groundwork så att jag bara behövde sitta och utforska min kropp för att hitta rätt. Jag föll direkt in i mitt gamla vanliga felaktiga sitsmönster, men med Celinas och Despinos (hennes häst) hjälp hittade jag rätt.


I min desperation över att sitta korrekt och böja hästen runt det inre sittbenet sitter jag helt enkelt för mycket på insidan och tappar bort utsidan. Men precis som Celina brukar säga att vi jobbar med en hel häst, inte delar av en häst, så säger jag nu att vi jobbar med en sits, inte delar av sitsen. Jag kan alltså inte slänga bort halva min sits och tro att jag ska hitta rätt. Nåja, idag fick jag hjälp att hitta hela min sits och känna hur små vridningar det är för att gå från sluta-bended straight-öppna osv. Jag fick en verklig aha-känsla gällande sitsen i öppna. Det har jag väldigt svårt för på Bröta, för så fort hon tar in inner framben rätar jag genast ut och vill ta henne mot bended straight istället. För mig känns det som om hon faller på sitt inner framben och då vill jag korrigera, fast det egentligen är alldeles korrekt. Jag måste helt enkelt omprogrammera hur jag uppfattar bended straight och skolorna från ryggen.


Med Bröta jobbade jag lite i groundwork och med longering idag. Jag kollade av sluta/samling-framåt upp osv och samling-skolhalt. Det var en aning stelare idag än vanligt men det beror säkert på att jag bara ridit på senaste och helt enkelt inte lyckas få henne arbeta lika bra i ridningen som hon gör i groundwork. I longeringen checkade jag av att den fortfarande fungerar. På senaste tiden har jag ju mest använt longeringen för galopparbete och då kan jag inte kräva så mycket av henne som jag normalt sett gör. Lite dåliga vanor hade så klart smugit sig in, men det var inte värre än att jag kunde korrigera dem. När hon åter var fin i longeringen var det dags för galoppen. Den första fattningen i vänster varv var riktigt bra, och galoppen var lugn och fin med en hyfsad böjning. Även andra fattningen blev bra men sedan borde jag ha stoppat. Det gjorde jag inte utan jag ville göra en trejde fattning och då blev det sämre. I höger varv gjorde jag två fattningar som båda var hyfsade. Bröta vill fortfarande gå lite utåtböjd i höger varv men hastigheten var bra.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards