ar-bloggen

Alla inlägg den 23 maj 2014

Av Maria Pihl - 23 maj 2014 16:30

Grunden till all form av dressyrrridning, oavsett till vilken lära man anser sig tillhöra, är böjning och ställning. Utan korrekt böjning och ställning har man tyvärr ingenting. Och det gäller även om man kallar sitt ridsätt för akademisk ridkonst!!! Det finns god och dålig ridning inom alla läror och man kan inte automatiskt säga att det är bra bara för att det är akademisk ridkonst. Jag hör ofta att man kategoriskt kallar den vanliga tävlingsdressyren för hemsk och bara man rider akademiskt så är det bra. Tyvärr tror jag att vi måste sluta vara så självgoda där för det finns utan tvekan dålig ridning även inom AR. Givetvis beror detta på att man inte har bättre kunskap, inte på att man är en dålig människa eller vill sin häst illa.


Som jag sa, grunden till all dressyrträning är böjning och ställning. För att kunna få detta måste bakbenen kliva fram till tyngdpunkten. Alltså, för att kunna få en bra grund måste bakbenen kliva fram till tyngdpunkten. Gör de inte det, utan man tappar bakbenen lite hur som helst och de kliver utåt eller inåt istället för framåt, då kan man faktiskt inte göra något vettigt. Vill man verkligen lära sin häst arbeta korrekt är det här man ska sätta in sina resurser. Jag kan lugnt säga att när jag kom till Gotland för min första praktikperiod förra sommaren hade jag ingen vettig böjning och ställning överhuvudtaget. Allt var bara pannkaka! Jag red i skritt och trav, skolor, renvers, gjorde skrittpiruetter i markarbetet och hade påbörjat galoppen uppsuttet, så jag tyckte nog att jag var en bit på väg men när jag kom hit och verkligen fick lära mig vad korrekt böjning och ställning är insåg jag att allt bara hade varit en falsk illusion. Jag har sett AR-ekipage som jobbar med piaff utan att hästen fysiskt kan böja sig (hästen var helt enkelt för stel) och visst kan man få lite bensprattel utan korrekt böjning men det kommer aldrig att bli enkelt och definitivt aldrig vackert! Som Bent sade förra sommaren: En övning är i regel inte för svår för att hästen är för svag, utan för att hästen är för stel.


Mitt råd till alla där ute är att verkligen arbeta med grunden. Jobba din häst i groundwork på volten tills du kan få en äkta böjning och ställning där båda bakbenen kliver fram till tyngdpunkten!


På volten, hitta först och främst ditt eget voltspår. Har du ingen referenslinje att utgå ifrån så blir det väldigt svårt att se hur hästen går. Har du svårt med att hålla ditt eget voltspår så sätt ut lite konor eller liknande så att du får hjälp. När du har din referenslinje, kolla om hästens inre samt yttre benpar spårar. Vi vill att hästen går som på ett järnvägsspår, där de båda yttre benen går på en linje och de båda inre benen går på en linje. Linjerna ska vara parallella med varandra. Pekar alla hovar rakt fram på din böjda linje? Det är väldigt lätt hänt att ett benben pekar ut med hoven och då måste man försöka få det benet att gå framåt. Lutar hästen på något ben? Faller den in eller ut på bogen? Försök få hästen att belasta alla ben jämnt. Kolla om hästens inre höft går fram och ned när det inre bakbenet kliver fram. Detta sker vi korrekt böjning och då går även magen utåt lite grand. Hela hästens överlinje ska luta lite inåt vid korrekt böjning då ryggraden "klickar" och alla kotor ligger mjukt på rad utan stelheter och knixar.


Ja ofta är det ju något bakben som vill fara ut åt något håll och då måste man kunna hämta in det benet och få det att arbeta mot tyngdpunkten. Hur gör man det? Jo genom att öka och minska volten! Detta är förstadier till öppna och sluta. (Se min hemsida, http://ridkonsten.se/akademisk-ridkonst-utbildning/hjalper.html, för mer info om ökning och minskning av volten) Genom att öka volten (öppna) får man tag på det inre bakbenet och genom att minska volten (sluta) får man tag på det yttre bakbenet.


Som ni märker har jag inte nämnt något om huvudet än... Det absolut viktigaste vad gäller huvudet är att DRA INTE I DET! Så fort du börjar dra i huvudet så drar du hästen ur balans och ni tappar allt. Du kan inte få hästen korrekt böjd och ställd genom att dra i huvudet utan du måste lära hästen att följa din kropp. Hästen byter inte riktning genom att du drar den i huvudet, utan den byter riktning genom att du flyttar bogarna. Fokusera alltså på att lära dig flytta bogarna, inte på att dra hästen i huvudet. När hästen är korrekt böjd och ställd kommer du känna det i handen genom att hela hästen är mjuk.


Lycka till och ge inte upp! Det kan ta lite tid att få till böjning och ställning men jag lovar att det är väl värt tiden. Ja, det blev ett långt inlägg men jag tycker detta är så viktigt. Det är verkligen i böjningen och ställningen som konsten börjar. Celina Harich har lärt mig detta och jag är henne evigt tacksam för att hon fått mig att öppna ögonen och börja förstå grunderna.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards