ar-bloggen

Alla inlägg den 20 maj 2014

Av Maria Pihl - 20 maj 2014 20:14

Idag hade jag en synnerligen förträfflig lektion från marken med Celina och jag fick tre viktiga punkter att tänka på.


Jag har ju haft lite problem med det stillastående arbetet och vi kom idag fram till att det beror på att min egen bild av detta arbete har varit luddigt. Själva flyttandet av bogarna har gått fint, med öppna och fram och ned men det är när jag ska till sluta och samling som det strulat. Jag har i själva verket bara tryckt undan bogen utåt och hoppats på det bästa, i regel med resultat att söta Bröta fallit på ytterbogen. Celina har flera gånger förklarat att det är en bågrörelse, men poletten har helt enkelt inte fallit ner förrän idag.  I ett tidigare inlägg beskrev jag växlingen mellan öppna och sluta i ridningen som en vridning och jag tänkte mig att jag satt mitt på hästen och att vi var som en sådan där gammaldags karusellhäst med en stång rätt igenom mig och hästen, i tyngdpunkten. Gissa vad? Precis samma sak gäller i det stillastående arbetet från marken och den poletten trillade verkligen ner idag. Jag har fortfarande den där pålen rakt genom hästen och det är runt denna påle som jag vrider mellan öppna och sluta, och hästen behåller samma böjning och ställning hela tiden, som en banan. Det ska inte böjas om, ställas om, trixas och fixas utan bara vrid mjukt och försiktigt. Jag har tidigare helt enkelt fokuserat på bogen men när jag började fokusera på tyngdpunkten så kunde vi genast göra betydligt bättre sluta/samlingar än vi någonsin gjort. Detta var punkt 1 att tänka på!


Efter det stillastående arbetet började vi jobba i groundwork i skritt. Jag växlade mellan öppna och sluta och i slutorna samlade jag. Enligt Celina betydligt mer samling än vi någonsin gjort förut. Till slut kommer man till gränsen för vad hästen klarar, och det visade Bröta genom att nästan stanna. I detta ögonblick när hästen nästan stannar har man lite olika val. A) Man kan berömma hästen och gå ur övningen. B) Man kan be om mer energi och öka takten (vilket är vägen mot skolskritt/halva steg). C) Man kan göra halt och jobba mot skolhalten, dvs be om mer böjning i bakbenen. Vi jobbade lite med halten och början till skolhalten, dvs C. Viktigt att tänka på är att aldrig gå mer sidvärts än framåt. Blir det för mycket sidvärts faller de bara på ytterbogen och det blir pannakaka. I ena varvet fick vi jobba hårt för att gå ordentligt framåt för där hade Bröta lätt för att falla ut och gå mest sidvärts. Glöm inte att efter samlingen gå fram och lösgöra hästen. Dessa tre möjligheter var punkt nummer 2 för mig.


Sista punkten var galoppen. Vår galopp har blivit betydligt bättre på kort tid, men det är fortfarande spring in i den. Innan galoppen ska jag i traven be om sluta och inte samla för mycket så att det blir för jobbigt att ta galoppen. I slutan ska jag be om ett hopp in i galoppen och jag måste behålla min slutaposition. Jag faller tydligen direkt in i öppnapositionen själv när jag ber om galoppen och då jagar jag på henne istället. Att jag verkligen behåller min slutaposition är punkt nummer tre för mig.


Alltså, tre viktiga lärdomar som vi ska jobba vidare med under veckan. Ska bli riktigt spännande!!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards