ar-bloggen

Alla inlägg under november 2013

Av Maria Pihl - 20 november 2013 21:33

Idag var det dags för ett nytt longerpass. Som jag tidigare har nämnt går traven bättre och bättre för varje pass. Vänstervarvet går riktigt bra och det svårare högra varvet går bra. Dock är det fortfarande lite svårare för Bröta att böja och komma fram och runt med ytterbogen i högervarvet.


Jsg tänkte att jag får ju pröva galopp även idag och jag smög igång galoppen så försiktigt som möjligt. Jag får absolut inte vara häftig i min galopphjälp för då blir galoppen därefter. Min hjälp för galoppen är en "knix" i sitsen, som om jag själv galopperar. Idag var faktiskt hastigheten på galoppen betydligt lugnare än det någonson har varit. Än så länge är det förstås alldeles för snabbt och inte bärigt, men så länge utvecklingen går framåt är jag nöjd. Med tanke på vad som hänt på bara några få galoppomgångar så har utveckligen varit enorm. Med tiden ska vi nog få den lugn och bärig också.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 19 november 2013 19:23

Ja, jag trodde ju att Bröta var en travhäst men efter dagens träningspass undrar jag om hon inte är en galopphäst?


Det blev ett longerpass idag. Jag tycker att jag få mer och mer kvalitet i traven för varje pass vi gör så den var jag mycket nöjd med. Eftersom vi var ensamma i ridhuset tänkte jag att jag skulle testa min hypotes att Bröta galopperar lite lugnare om hon är lös på fyrkantspåret jämför med när hon är fast i linan på en volt. Alltså att de skulle vara lättare med balansen om hon var fri och hade plats.


Först prövade jag en liten galopp på en jättevolt, där hon fick full lina och jag sprang med. Jo tempot var väl ganska högt men det var inget jämfört med hur det blev när jag släppte lilla Bröta-damen fri. Jag släppte henne och bad om en galopp och ja j****r vad hon sprang. Hon riktigt tog sats och accelererade på långsidorna och kutade på i full karriär. Ja man kan väl lugnt säga att min hypotes inte stämde.


Efter galoppen var hon dock mycket lydig för hon var såklart uppe i varv men lyssnade väldigt fint på mig när jag bad henne att skritta, och inte rusa iväg i trav eller galopp. Hon vill springa men visste definitivt att hon inte fick och respekterade detta. Hon lugnade ner sig och vi fick även en lugn liten trav efter galoppen.


Jag ska på kurs för Celina om ett par veckor så jag får höra om hon har några galopp-tips då.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 18 november 2013 20:13

Idag var det dags för ett nytt ridpass för att kontrollera hur Brötas och min diskussion igår om att inte gå emot hjälperna       hade uppfattats. Budskapet måste ha gått hem igår för det var inte mycket som Bröta försökte tränga mot mina skänklar idag. Detta resulterade också i att Bröta blev mer känslig för sitsen och det blev lättare att få till bröstkorgsrotationen.


Jag övade även på att rida huvudsakligen för sitsen och att inte sitta och trixa och fixa och försöka parera alla möjliga fel som kan uppstå. Jag blir bättre och bättre på att låta Bröta jobba ifred utan att störa henne. Vi prövade även lite samling och några små skolor och det gick ganska bra. Därefter var det dags för traven. Då blev Bröta spänd och lite stressad. Hon blev som en liten studsboll så jag tog ner henne i skritt och fick jobba på att få henne att slappna av och söka fram och ned. När hon väl var lugn var det mycket beröm och så avslutade vi.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 17 november 2013 14:49

Idag red jag igen och skulle träna på att göra lite. Det gick alldeles utmärkt i vänster varv och jag lyckades bra med skolorna för bara sitsen. Dock var det en helt annan femma i högervarvet. Där började Bröta tränga in mot mitten och göra volten mindre och mindre. Det blev till slut som en liten kamp där jag bad Bröta gå ut men hon tryckte emot och gick in. Till slut var det bara att inse att så här kan vi inte ha det. Jag fick rappa till några gånger med spöet och då kunde vi gå på en stor volt igen. Bröta ville tränga inåt några gånger till men då räckte det med en lätt knackning med spöet för att få henne på den stora volten. 


Det är ju förstås inte första gången som Bröta tränger emot i högervarvet och jag har låtit det passera mer eller mindre. Dock måste jag bli bättre på att kräva lydnad för hjälperna. Det är ju enda sättet att komma vidare i utbildningen men det är lätt att bli lite "hemmablind". Nu måste jag tänka igenom alla mina hjälper och fundera på om det är fler hjälper som inte förstås eller respekteras. Det är alltid tillåtet att inte kunna, men man måste iallafall försöka.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 16 november 2013 19:05

Idag red jag igen och jobbade på att göra endast lite och bara göra det för sitsen. Det kändes ganska bra så jag tänkte att jag skulle trava lite också. 


Jag startade traven för sitsen och bad om bröstkorgsrotation och vi fick faktiskt till traven ganska bra, så vi travade någar varv på volten och sedan var det stopp och beröm. Jag gjorde detta några gånnger i båda varven och bröstkorgsrotationen var där mest hela tiden så jag är väldigt nöjd. Får se till att börja träna lite mer på rid-traven nu.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 15 november 2013 19:16

Idag var det dags för ett ridpass igen. Jag jobbade hårt på att göra ingenting och känna efter vad som händer under mig. Jag lyckades ganska bra med ingenting när jag bad om böjd rakt fram på volten, men sen skulle jag göra lite skolor och då började jag fixa lite mer igen. Jag har på något sätt fått in i huvudet att skolorna i ridningen är lite svåra så därför börjar jag ta i lite och göra en massa istället för att bara tänka öka och minska volten och låta sitsen ta med hästen. Jag vet ju att Bröta kan så jag måste själv se till att göra mindre så att jag inte stör henne. När jag började tänka bara flytta lite och endast tänka sits så gick det genast bättre.  


Efter volten begav jag mig ut på fyrkantsspåret. Även här gick böjd rakt fram ganska bra, men när jag blandade in skolorna började Bröta spänna sig eftersom jag började trixa lite mer igen. Även här gick det dock betydligt bättre ju mindre jag gjorde. Jag har verkligen något att träna på här! "Less is more" som det ju så vackert heter...


Vad har jag då för utrustning när jag rider? På mitt huvud sitter en hjälm och i min hand har jag en äppelträdskvist. Denna kvist är det bästa ridspö jag någonsin haft! Alldeles perfekt stuns och behaglig att hålla i. Bröta är utrustad med en kapson med tillhörande släta lädertyglar och ofta har jag även ett schabrak på Brötas rygg för att hålla ridbyxorna lite renare.


 


Jag har både en Epona-sadel och ett stångbett också, men det var bra länge sedan jag använde det. Just nu tränar jag för att få Bröta känslig för hjälperna och först när vi har kommit lite längre tänker jag ev. använda stångbettet igen. Sadeln använder jag inte för att min sits blir känsligare utan den, men jag kommer såklart så småningom även att plocka fram den.


#ridkonst



Av Maria Pihl - 14 november 2013 17:16

Idag gick longeringen i skritt och trav så bra så jag tänkte att vi skulle försöka oss på galopp.


Trots att Bröta är en kallblodstravare är hon inte ens inkörd så hon har aldrig fått inpräntat att man inte får galoppera, och hon gör det ofta i hagen. Dock är travarmentaliteten med lätt för stress ständigt närvarande så lilla Bröta blir väldigt stressad av galoppen. Ungefär som när jag för några veckor sedan började med traven och Bröta blev stressad efteråt och inte ville skritta lugnt, fast ännu mycket mer stress. 


Bröta kan galopp-hjälpen då vi tidigare har tränat in den men tempot har varit ungefär fett ös medvetslös. När jag prövade idag så tog Bröta galopphjälpen direkt, trots att vi inte galopperat på ett halvår, men hastigheten var ju ganska mycket för snabbt och efteråt var hon helstressad. Det alldeles underbara i denna historia är dock att jag bad Bröta att sakta ner och det gjorde hon trots att hon var stressad. Hon lyssnade alltså på mig trots all stress och det tycker jag är alldeles fantastiskt. Det hände inte för ett halvår sedan då vi tränade in galopphjälpen. Resultatet av att hon lyssnade var en långsam trav eller skritt som iofs var spänd till att börja med men efter en liten stund hittade hon avspänningen också. Det är ett enormt kliv framåt i utvecklingen för min lilla pålle. Så otroligt duktig var hon!


Frågan är då vad jag ska göra för att kunna få en lugnare galopp? Jag tror att hastigheten lite har med balansen att göra, att hon helt enkelt inte riktigt har balans nog att galoppera lugnt på en liten volt. När jag praktiserade på Gotland i somras vet jag att Celina någon gång lösgalopperade längs fyrkantsspåret efter ett longerpass. Det ger ju en längre väg så det kanske är lite lättare att balansera för Bröta. Jag ska pröva någon gång när vi är själva i ridhuset så får vi ser hur det går. Ska jag månne få en häst med tre gångarter?


#ridkonst



Av Maria Pihl - 13 november 2013 19:41

Idag var det dags för longering och det var så himla kul. Vi jobbade med rakriktning, öppna och sluta i traven och det börjar bli riktigt bra nu tycker jag. Jag har insett att jag verkligen är en markarbetes-nörd, och tycker att både groundwork och longering är så himla häftigt. Jag tror dock att det även lite kan bero på att jag än så länge är bättre hästtränare från marken än från ryggen. Mina ridkunskaper är ännu inte lika bra som mina markarbetes-kunskaper.


Skillnaden mellan att vara på marken och att sitta på hästen är ju även att man ser hela hästen när man står på marken. Dock är det ju så att man förbättrar sin sits och känsla medan man jobbar från marken, så därigenom blir man automatiskt  lite bättre ryttare. Sen är det ju självklart att man behöver skola sin sits och träna på ridning för att bli bra på det. En fördel med att sitta på hästen, jämfört med att stå på marken är ju känslan i sitsen, att man känner vad hästen gör under en. Man får helt enkelt använda lite olika sinnen olika mycket när man arbeter från marken resp. sitter på den. Kom bara ihåg att kroppen och ditt kroppspråk alltid är den viktigaste hjälpen!



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards