ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Övergångar

Av Maria Pihl - 21 maj 2014 19:21

Idag hade jag ytterligare en förträfflig lektion med Celina i arbete från marken.


Passet började med stillastående arbete och jag fokuserade på en vridning runt "karusellstången" mitt i tyngdpunkten. Jag tror verkligen att jag börjar förstå men Bröta och jag behöver mer övning för att kunna utföra det riktigt bra. Men det är en klar förbättring redan från igår.


Vi jobbade därefter vidare med samling och jobbade nu med punkt A) från gårdagens inlägg om vad man kan göra när man kommer dit att hästen nästan stannar i samlingen, dvs när man kommer till gränsen för vad hästen klarar av. Punkt A var att gå ur övningen och säga tack så mycket. Att gå ur övningen behöver dock inte betyda att allt arbete avslutas, utan vad vi jobbade med idag vara att samla och när gränsen är nådd går vi fram och upp. Det behöver bara vara några steg samling, några steg fram och upp, några steg samling osv. Här kanske man frågar sig varför inte samling, fram och ned, samling osv, men att gå från samling till fram och ned blev helt enkelt en för stor kontrast för oss. Jag försökte men då blev det mer ett fall fram och ned och vi tappade bort oss. Det viktiga med övningen är att övergångarna ska göra din häst bättre, mjukare, mer lösgjord. Det gäller förresten allt vi gör, en hjälp som inte gör hästen bättre är ingen hjälp (eller iallafall är det inte rätt hjälp för det ögonblicket). En övning som inte gör hästen bättre är inte rätt utförd. Konsten är att lära sig vad som är rätt övning samt vad som är rätt hjälp och vid vilket ögonblick hjälpen ska sättas in... Men det är något som man kan ägna hela livet åt utan att någonsin bli fullärd.


Ett litet varningens ord är på sin plats, vi har väldigt lätt för att fokusera på samlingen inom den akademiska ridkonsten men för att citera Bent, "Forward is not forward without collection and collection is not collection without forward". Det innebär alltså att om du inte kan rida både framåt och samla så är framåt inte framåt utan bara snabbt och samlingen är inte samling utan bara långsamt. Det är lätt att fastna i samlingen och bara samla och samla och det fungerar ett tag men efter en tid har du en häst som inte går fram och som bara är långsam, utan samling. Alltså, glöm inte framåt!! (och för att förtydliga, med framåt menar jag att hästen kliver fram med bakbenen till tyngdpunkten, det har inget med hastighet att göra.)


Slutligen prövade vi lite galopp och jag var noggrann med att behålla min slutaposition och jag gjorde själv ett litet galoppskutt i kombination med mitt galoppljud för att få till det där hägrande hoppet in i galoppen. Klar förbättring från igår men självklart är det mer att jobba med även här.


#ridkonst


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards