ar-bloggen

Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Maria Pihl - 7 augusti 2013 19:35

Svaret på min fråga, varför hästen inte gör som jag vill, har tre olika svar.


1. Hästen förstår inte vad jag vill att den ska göra.

2. Hästen kan inte utföra det jag vill att den ska göra.

3. Hästen vill inte.


I princip känner jag att vi kan utesluta svar nummer 3 och då återstår det att hästen inte förstår eller inte kan. När jag började min praktik här på Gotlands ridakademi började jag om från början, och jag insåg att jag faktiskt aldrig hade lärt min häst hjälperna på ett vettigt sätt. Jag gjorde mest som man skulle och hoppades att det skulle fungera, och det gjorde väl det till viss del. Men precis som vi inte föväntar oss att barn ska lära sig läsa utan att kunna alfabetet bör vi inte förvänta oss att hästarna ska kunna tränas från marken och ridas utan att faktiskt lära dem hjälperna.


Härom veckan fick jag en enorm aha-upplevelse när jag insåg att min häst inte alltid kunde göra som jag ville för att hon själv inte var i balans. Det var inte så att hon inte ville, och hon förstod vad jag bad henne om, men eftersom hon kämpade med sin egen balans kunde hon helt enkelt inte utföra vad jag bad om. Först när jag nu börjar kunna sätta henne i balans kan hon göra det jag ber om, och hon gör det villligt. Men jag inser också hur liten den punkt vi är i gemensam balans verkligen är, och så fort jag tappar bort mig själv tappar jag även min häst och då kan hon inte längre villigt och mjukt utföra det jag ber om. Att inte kunna göra något kan förstås även handla om hästen har ont av en viss rörelse och därför inte kan utföra det.


Kontentan av det hela: Lär din häst vad dina signaler betyder och försök hitta orsaken till att hästen inte gör som du ber om. Har den ont eller är den ur balans, eller finns någon annan orsak? Hästarna vill oss så väl så vi måste försöka vara ödmjuka inför dem och försöka förstå dem.


#ridkonst

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards