ar-bloggen

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Maria Pihl - 27 augusti 2013 21:52

Imorgon åker jag hem från Gotland. Det är tråkigt att åka men härligt att få komma hem igen, och på måndag börjar jag jobba i ett nytt forskningsprojekt. Kul!


Nu så här sista dagarna innan det är dags att åka hem sätter stressen in i mina lektioner. Detta är min egen "nu måste jag lära mig allt jag bara kan för nu ska jag snart åka hem och blir då ensam"-stress. I grund work som jag känner mig mer säker i är det ok och gårdagens arbete med genomsläpplighet fungerade väldigt fint, men i ridlektionerna gör det att jag spänner mig i sitsen. En spänd sits på Bröta innebär att ridningen inte riktigt fungerar och det gör mig ännu lite mer stressad då jag känner att jag behöver dessa sista lektioner. En ond spiral blir det... Jag försöker sitta och andas lugnt och slappna av men attan vad svårt det kan vara ibland. Nåja, jag får försöka ta till mig så mycket jag kan av teorin under lektionerna och så får jag försöka hitta tillbaka till min egen avslappning när jag kommer hem.


Idag jobbade vi iallafall lite med sökning fram och ned kontra samling. Celina har så bra frågor och hon tvingar mig att tänka efter vad som är fel. Det gäller att hela tiden fundera på vad man gör, och faktiskt även låta hästen göra fel. Sitter man och parerar hästen hela tiden blir det bara fel, utan ge en hjälp och gör därefter ingenting i några steg. Känn efter vad hästen gör och låt den göra fel innan du korrigerar den. När Celina började fråga ut mig vad jag faktiskt gjorde i varje ögonblick kunde jag tydligt känna att Bröta var förböjd, att inner bakben tog ett längre kliv än ytter bakben, att hon föll på ytterbogen etc. Det är just där problemet är som störst som man ska sätta in sina hjälper, men för att kunna göra detta måste man först känna efter vad som händer. För att kunna göra detta och analysera vad som är fel (eller rätt) måste man göra ingenting en liten stund där uppe på hästryggen. Fram för mer ingenting! Men rackans vad svårt det är ibland att bara göra ingenting och inte sitta och smygparera vad hästen kan tänkas hitta på.



#ridkonst

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards