ar-bloggen

Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Maria Pihl - 9 augusti 2013 19:15

Idag hade jag ett helt underbart ridpass med söta Bröta. Jag har ju på sistone haft förmånen att tillsammans med Bröta träna för Hanna Engström och Celina Harich och det har gjort underverk för oss båda. Efter mycket markarbete för Celina var det till slut dags att sitta upp, och lära att hjälperna vi använde från marken betyder precis samma sak när jag sitter på. Det tog lite tid med att hitta sökningen fram och ned men nu sitter det fint. Det helt fantastiska med detta är att jag för första gången i mitt liv nu känner att jag rider en häst för sitsen. Det är en helt magisk och alldeles underbar känsla som jag hoppas att alla får uppleva någon gång!


Hemligheten för Bröta och mig var att jag måste följa med i hennes bröstkorgsrotation, så jag har jobbat stenhårt med att svinga, svinga, svinga med i rotationen. Det är så otroligt lätt att glömma bort att svinga när man samtidigt ska göra något annat och då låser jag hästens bröstkorg och vi tappar all form av böjning. Speciellt svårt har jag haft för höger varv, men det är väl alltid så att man har en svårare sida. När hästens innerbakben går fram roterar dess bröstkorg utåt och då måste jag följa med med min sits. Det är området strax ovanför knäet på insidan av låret som jag svingar med och min egen sving ska gå ner ända till hälen. Det är inte bara att trycka ner sittbenet som jag tidigare trodde... 


Nåja, nu börjar min egen svingning bli lättare och vi skrittar fint på i god balans på voltspåret och kan byta varv genom att rida igenom volten på ett hyfsat sätt. Det är så häftigt, jag känner hur hästen breddar sig under mig och hur alla bitar bara faller på plats. Idag tänkte jag att nu får vi se vad som händer på fyrkantspåret. Detta har vi haft jättesvårt för tidigare och vi har fallit på väggen och tappat böjningen. Sagt och gjort, jag intalade mig själv att rida på fyrkanstpåret var precis som att rida på en volt och jag var extra noggrann med min egen svingning.


Det fungerade! Vi hade en fin böjning (visst, vi tappade den någon gång men kunde hitta tillbaka till den igen) och vi föll inte på väggen. Detta var otroligt bra så då avslutade vi passet och Bröta verkade vara väldigt nöjd, precis som jag!

  


#ridkonst

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards