ar-bloggen

Alla inlägg den 12 augusti 2013

Av Maria Pihl - 12 augusti 2013 21:33

Ja se det är en bra fråga för hur du går påverkar hur hästen går. Om du är stel i din gång kommer även hästen att bli stel i sin gång.


Bröta är ju som alltid en så utmärkt spegel till mig, och häromveckan hade jag en ledövningslektion för Hanna. I traven, speciellt i vänster varv, visade Bröta en stelhet. Denna kunde dock försvinna när jag själv fokuserade på att bli riktigt mjuk i mina höfter och få lite mer gung i min gång.


Vare sig du gör ledövningar eller groundwork så vill du ha hästens bakben i dina ben och att ni tillsammans kan hitta den takt där ni för tillfället båda är mest komfortabla i. Jag har haft problemet att "hästens ska fram" (i betydelsen snabbt), precis som jag nämnt i ett tidigare inlägg, och när jag hade min ledövningslektion insåg jag hur jag hetsat. Ska förstås villigt erkänna att min normala gångtakt är snabb men min normala takt var inte den bästa för Bröta, utan jag var tvungen att sakta ner betydligt så att Bröta kunde hänga med på ett bra sätt. Givetvis följer Bröta med mig när jag rusar på för så mycket ledövningar har vi gjort, men det är helt enkelt inte så bekvämt för henne. Nyckeln till det hela är alltså den takt där ni båda är mest bekväma för tillfället. Det innebär att både häst och människa måste anpassa sig och att båda individer faktiskt har rätt att uttrycka hur de känner.


#ridkonst

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards