ar-bloggen

Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Maria Pihl - 8 augusti 2013 21:04

Idag började jag mitt pass med Bröta med lite longering. Skritten var lite väl hastig för att egentligen kunna kallas bra. Jag har haft lite det i mig framåt, framåt, framåt i betydelsen att hästen ska gå fort och jag inser att jag har hetsat på min söta Bröta.


Framåt betyder dock inte snabbt, utan att bakbenen kliver in till tyngdpunkten och hästen har energi. Likaväl betyder samling inte långsamt, utan att mer vikt bärs på bakbenen, som fortfarande griper fram till tyngdpunkten. Lätt att förväxla detta. Men som Celina så ofta citerar Bent "Framåt är inte framåt utan samling och samling är inte samling utan framåt". Du kan alltså inte ha bara den ena, för kan du inte växla mellan framåt och samling då är det bara för långsamt eller för snabbt. Nyckeln är att bakbenen hela tiden måste gå fram till tyngdpunkten och att hästen gör det med energi.


I groundwork och i ridningen lyckas jag betydligt bättre att få en framåt skritt. För att Bröta ska kunna hitta sin bästa balans är hastigheten på denna skritt dock ganska långsam och nu måste jag börja jobba för att hitta denna skritt på longen. Jag har i princip inte alls arbetat Bröta på longen sedan jag kom till Gotland så nu är det dags. En trevlig sak var dock att traven på longen var riktigt fin. Den var framåt utan att vara för snabb. Se där vilken karamell hon bjöd på :)


#ridkonst

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards