ar-bloggen

Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Maria Pihl - 26 januari 2014 18:04

Efter ett oinspirerat ridpass igår där jag inte riktigt fick till känslan hoppade jag av och bestämde mig för att jobba från marken idag. Jag började passet idag med groundwork, och bad Bröta att kliva fram till handen. Först ska framdelen på plats och när den går som önskat vill vi få med bakbenen. Jag jobbade lite med reglering av ställningen och var noga med få med ytterbogen och se till att Bröta inte blev förböjd. Jag jobbade även lite med den skolade halten stillastående, dvs öppna, sluta och samling och fram och ned, samt att ur samlingen be om några steg framåt i skolskritt. Jobbade även lite med piruetter och var noga med att hålla Bröta jämnt böjd.


Därefter blev det lite longering och koll av skolorna i skritt och trav. Sen var det dags för galoppen. Bröta tände till rejält och skuttade och hoppade in i galoppen. Hon reste sig på bakbenen för att därefter ta ett jämfotaskutt in i galoppen. Hmm, den där energin kan vi med tiden använda till något riktigt roligt!! Men nu är det bara galoppfattningar vi är ute efter och till slut fick vi en någorlunda vettig fattning och då var det mycket beröm och avslut.


Hon är lite rolig Bröta, när hon hoppade och studsade så idag. Men man får bara vara lugn och inte hetsa upp sig för att hon gör det. Bara att gäspa lite och säga, fint att det blev galopp. Alldeles rätt! Ska vi pröva igen?


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards