ar-bloggen

Alla inlägg den 12 juli 2014

Av Maria Pihl - 12 juli 2014 20:06

Hmm, jag får väl ta och byta namn på denna kategori till "Pass med Bröta/Mira" istället för bara "Pass med Bröta" som det är nu?!


Idag har jag ridit min söta Bröta och jobbat på helgens läxor. Under veckan har vi jobbat med att forma Bröta för sitsen och behålla formen medan jag gör små öppnor och slutor. Sluta har ju alltid varit Brötas och min starka sida, men nu efter att ha jobbat så mycket med öppnan så har slutan blivit svårare och jag hade svårt att få in rätt känsla. Celina tog mig något varv i groundwork och så gjorde vi sluta tillsammans och vips var känslan där igen. Jag hade låst min innerhöft och höll tillbaka den lite istället för att släppa fram den och få känslan att hästen omfamnar mitt innerben. Jag ska helt enkelt inte krångla till det utan bara fokusera på att hela tiden behålla brötskorgens rotation, och därmed få inner bak att kliva fram ordentligt till tyngdpunkten."Less is more" gäller verkligen nu, för gör jag för mycket tappar vi all formgivning och det blir bara pannkaka.


Pannkaka fick vi mycket av i gårdagens lektion då vi jobbade lite mer med det stillastående arbetet. Detta har jag alltid haft lite svårt för och när det bara blev värre och värre gjorde vi ett litet experiment. Celina fick hoppa upp på Bröta och göra öppna/fram ner och sluta/samling. Hon började med att bara flytta bogarna och därefter jobba vidare mot öppna/sluta. Jag fick tips om att vara mer tydlig gällande direkt och indirekt tygel och se till att det verkligen är bogen som jag flyttar med den indirekta tygeln. Bröta vänder gärna bara på huvudet men det får vi inte fuska med längre! Dessutom, det viktigaste av allt är att jag ska göra allt väldigt långsamt och känna in hur mycket vi kan göra, så att vi fotfarande behåller innerhöften på plats fram och ner. Det var väldigt intressant att se Celina sitta där på söt-Bröt för man ser ju att hästen kan, om bara ryttaren kan... När jag satt upp igen lyckades jag absolut inte alls för jag gick precis över gränsen hela tiden och tappade innerhöften. Men idag när jag tränade själv så gick det bättre än någonsin förr. Jag behövde väl kanske sova på saken?! Resten av träningen gick också bra. I vänstervarvet hade vi en fin böjning och lyckades flytta bogar lite ut och in samt få in en rikigt trevlig sluta-känsla också. I högervarvet har vi lite svårare men efter en stunds arbete fick vi till en bra böjning och till slut även en sluta.


Med lilla Mira jobbade jag med ledövning samt groundwork. Vi jobbade i ledövningen längs fyrkantspåret och flyttade bogar ut och in. Detta gick ganska bra men när det var dags att flytta bakbenen var det lite för svårt så jag gick in på en volt i groundworkposition. Där jobbade vi med att öka och minska volten så att vi smyger in små öppnor och slutor. Även här ligger fokus på att ha en mjuk böjning och ställning och behålla denna i alla övningar, dvs gör endast så små ökningar/minskningar att det går att behålla böjningen och klivet fram till tyngdpunkten. Till slut var det dags att hänga på Mira (hon är ju inte inriden). Vi behöver träna på att stå stilla vid uppsittningsbänken även om jag hoppar lite upp och ner och hänger lite. Mira är en väldigt sensibel liten dam och hon undrade ju lite, men det var bara att mjukt flytta tillbaka henne när hon flyttade sig och till slut stod hon lugnt kvar. Än så länge hänger jag bara med överkroppen, dvs med fötterna kvar på bänken, men går det så här bra kan det snart vara dags att hänga lite mer, dvs släppa fötterna från bänken.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards