ar-bloggen

Alla inlägg den 26 juli 2014

Av Maria Pihl - 26 juli 2014 10:00

Ja då är det väl dags för några reflektioner om ARena, och det jag mest tänker på är hästens grundarbete, basic. Vad är egentligen basic? Det finns säkert många svar på det men för mig är det så enkelt som att lära hästen hjälperna och att få hästen att arbeta korrekt, dvs att hästens bakben kliver fram till tyngdpunkten, böjning och ställning. Detta låter så lätt men är i praktiken ser man väldigt ofta att det saknas bitar här. För egen del blir jag mer imponerad av att se en häst som på en "lägre" utbildningsnivå arbetar korrekt än att se någon jobba med "piaff" på en häst som inte ens kan böja sig. Och då är förstås frågan vad som är den lägre utbildningsgraden? Kan man säga att man är på en avancerad nivå om hästen inte ens kan böja sig pga stelheter? Det "piaff"-arbete som då utförs tillför ju inte hästens utbildning något. Hästen blir inte bättre av övningen. Ett gott basic-arbete tillför ju dock hästen något och gör den bättre. Jag lutar nog åt att ett korrekt utfört basic-arbete ändå är på en högre nivå än en bensprattelpiaff på en stel och ovillig häst. Det är min högst personliga åsikt men jag njuter mer av att se en häst i god form göra ett gott groundwork-arbete än av att se en piaff piskas fram.


Denna reflektion kommer ur att ha sett Christofer Dahlgrens teori-lektion med Saxo. Han visade hur han från grunden utbildar sina hästar med ledövningar/longering/groundwork till avancerad longering med levad. Det var väldigt imponerande att se med vilken lätthet allt arbete utfördes. Givetvis så ligger det enormt mycket arbete bakom!


Han började med att visa en ledövning där han gick baklänges och där hästen ska följa människan. När hästen följer går han vidare med groundwork eller longering och arbetar vidare därifrån och lär in hjälperna. Hans första fokus är att hästen ska vara avspänd och därefter strävar han efter lätthet för hjälperna. Jag gillar verkligen detta tänk! Jag har ju lärt mig Celinas system, vilket skiljer sig lite från Christofers system, men just det här med fokus på avspändhet och mjukhet genomsyrar bådas utbildning. Just ledövningarna är ju så enormt bra men jag tror att många tycker att det är lite för "lätt" för att faktiskt lägga tid på det. Men när man verkligen förstår syftet med ledövningarna så är de ju guld värda! Ledövningarna är grunden för basic och basic är grunden för din och hästens vidare utbildning. Utan en avspänd, mjuk och böjd häst kommer man aldrig vidare med någon kvalitet i sin utbildning! Länge leve basic!


#ridkonst





Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards