ar-bloggen

Alla inlägg den 31 juli 2014

Av Maria Pihl - 31 juli 2014 20:40

Idag fick jag gåshud när jag red Bröta. Det var så alldeles, alldeles underbart! Vi smälte verkligen samman till ett. Jag har tidigare skrivit att vi smält ihop och fått lite kentarukänsla, men tidigare gånger bleknar mot dagens träning. Det vi tidigare har uppnått var inget mot idag!


Den här veckan har lektionerna med Hanna fortsatt med fokus på att lösgöra mina axlar och dessutom även lösgöra min ryggrad och få den följsam. Jag vill kunna släppa igenom rörelsen från hästen genom hela min kropp. Givetvis får man då börja öva på marken. Ryggradsövningar som jag har gjort är att gå från bäcken upp till nacken och i varje del av ryggraden föra den fram och tillbaka. Gå upp för ryggraden och därefter ner igen.  Man märker snabbt att vissa delar av ryggen är väldigt rörliga och andra sitter mer fast och är stelare. Det viktiga är att inte hoppa över de stelare delarna utan att verkligen försöka jobba med dem. Det behöver inte bli perfekt, men fortsätter man så blir det lite lättare för varje gång! En annan ryggradsövning är att snurra de olika delarna i ryggraden i en cirkel, både framåt och bakåt, som om man hade en rockring.


Idag jobbade vi även med en ny favoritövning, ormen eller (eftersom det är roligare att skriva masken Mia än ormen Mia) som jag valt att kalla den; masken! Masken innebär att man lägger sig raklång på marken med magen nedåt. Sträck armarna över huvudet så att du blir så lång som möjligt. Därefter börjar du maska dig framåt, genom att dra dig fram med hjälp av bäcken och axlar. Det är bara att börja åla på! Denna övning gav fin rörlighet och även stretch. Till saken hör att jag igår kväll stretchade och tryckte ut muskelknutor i höfter, rumpa och lår så jag kände mig lagom demolerad från navel till knä, men efter mitt maskande så kändes det helt ok igen. När jag reste mig upp för att gå några varv kände jag mig väldigt grundad. Superhäftig övning! Masken Mia var redo att rida!


När jag väl satt upp på Bröta var jag så otroligt avslappnad redan från början och min tyngdpunkt låg långt nere mot marken. Efter en liten stunds arbete och än mer avslappning smälte Brötas och min ryggrad ihop. Då fick jag i uppdrag att börja göra små öppnor och skolor. Genast spände jag mig lite men jag fick tänka mig själv som ett timglas. Ju mer jag koncenterar mig desto större avslappning blir det i mig. Avslappningen är som sanden i timglaset och den rinner ner och ner och jag blir bara tyngre och mer grundad ju mer jag arbetar och fokuserar. Jag har ju så otroligt lätt för att spänna mig så fort jag gör något men denna tanke hjälpte mig att slappna av. Det var då det hände. Jag fick en så total sammansmältning med Bröta och jag bara vred mitt bäcken för att göra skolorna och Bröta följde med. Jag hade henne så totalt i min sits att dett räckte med små, små impulser för att be om vad jag ville. Jag gick med Brötas bakben, och benen bara gav. Det fanns inget push eller motstånd i benen utan de bara mjuknade och gav allt. Det var så fantastiskt att jag fick gåshud där jag satt. Även nu när jag skriver, många timmar senare, ryser jag när jag tänker på det.


Idag tränade jag även Mira och en träningshäst som jag har en månad. De har lite samma problem med stelhet och en bog som gärna vill falla ut. Jag jobbar dem båda lite liknande, med fokus på ledövningar. Denna veckan har jag kombinerat ledövningar som jag lärt mig från Celina (när man leder hästen framlänges, gåendes på sidan om hästen) med den typ av ledövning som Christofer Dahlgren visade på ARena (där man går baklänges, som i groundworkposition). Ja, eller jag ska väl säga att jag blev inspirerad av hans ledövning. Kan väl inte gärna påstå att jag vet exakt hur han gör efter att ha sett en enda teroilektion. Nåja, hästarna är verkligen med på noterna och båda lyckades böja sig i både öppna och sluta, i båda varven! Jag blev så ofantligt stolt över båda hästarna för de kämpade på och försökte och försökte trots att det var jobbigt. Det är så fantastiskt när man känner att man mentalt har med hästarna och att de verkligen vill göra vad man ber om. Gåshud igen!


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards