ar-bloggen

Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Maria Pihl - 13 juli 2014 19:28

Idag började jag longera Bröta för att därefter fortsätta rida. Longera gjorde jag för att Bröta behöver galoppera. Så fort jag inte galopperat med henne en tid så blir det en explosion i galoppen och så tar det några dagar innan vi kan lugna ner oss så pass att det blir något slags vettig galopp. Idag gick longeringen inte alls bra. I höger varv var det väldigt svårt göra sluta och innerbogen ville falla in mest hela tiden. Nja, det blev lite oinspirerat och galoppen var lite för snabb då jag som sagt inte galopperat så mycket på senaste.


Ridningen kändes dock bättre. Vi fortsätter jobba med det stillastående arbetet och det börjar kännas bättre nu och att jag faktiskt förstår vad jag letar efter. Bara det att byta från enhändig tygelfattning till att hålla tyglarna i två händer gör att jag har lättare att separera direkt och indirekt tygel och det gör stor skillnad. Direkt tygel tas alltså i munnen (nosen på en kaspon) medan den indirekta tygel läggs på bogen. Skritten i vänster varv kändes riktigt bra och jag får verkligen känslan av att ha henne i sitsen nu. I höger varv får vi arbeta lite mer för att få fram och ner inner höft och en roterad bröstkorg men efter en stunds arbete gick det ganska bra. Jag känner dock att jag spänner mig i axlarna så jag måste jobba mer med avslappningen där.


Med Mira började jag med ledövning med fokus på att flytta bogarna in och ut och behålla avslappning och sökning fram och ned. Jag jobbade även lite med att flytta inner bakben utåt, men ytter bakben är lite svårt än så länge och där får jag inte riktigt till det. I groundwork jobbade vi på att behålla böjning och ställning och öka samt minska volten lite. Det är lite svårt med ställningen då hon är så stel, men det har skett stora framsteg redan under den period som jag har arbetat henne.


#ridkonst


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards