ar-bloggen

Alla inlägg den 16 juli 2014

Av Maria Pihl - 16 juli 2014 19:47

Idag har jag för första gången på evigheter travat med Bröta igen. Det var lite vingligt men kul! Vi började passet stillastående och jobbade först med att flytta bogarna. Som jag tidigare nämnt måste jag vara noggrann att det verkligen är bogarna som vikten förskjuts över, så att det inte bara är halsen som vrider sig. När det fungerade bra att flytta bogarna, flyttade jag ut dem och smög jag in en liten vridning i min kropp, mot inner bakben och bad om en sluta och det gick fint. Det är dock jätteviktigt att jag inte gör för mycket för då tappar jag min innersits och Bröta sin innerhöft. Innerhöften måste alltid fram, i allt vi gör!


Efter det stillastående arbetet jobbade vi på samma sätt i skritt på volten. Be om böjning så att bakbenen kliver fram, hitta kroppsdiagonalerna och börja försiktigt flytta bogarna ut och in på volten. När det fungerade började jag be om små öppnor och slutor. I högervarvet har vi verkligen utvecklats och vi börjar hitta vår balans och böjning. Dock vill jag ha lite mer bröstkorgsrotation där innan jag är helt nöjd. Men man får be om lite mer dag för dag. Eftersom det gick så bra i skritten så tyckte jag att det var dags att pröva på traven också. Som jag nämnde i inledningen var det lite vingligt på volten, men vi fick emellanåt till en ganska bra böjning och bröstkorgsrotation i båda varven och det gick att flytta bogarna lite in och ut på volten och be om små skolor. Klart godkänt första travpass!


Ledövningarna med Mira börjar bli riktigt bra och hon är uppmärksam på min kropp nu och följer den ganska bra. Det var inga problem att förstå utvändig skänkel-hjälp som vi tränade på igår utan hon tog direkt in ytterbakbenent när jag bad om det. I öppna-tänket på rak linje börjar hon hitta och kunna behålla böjningen men det är för svårt än så länge i sluta-tänket. I det stillastånde arbetet flyttar vi bogar och tränar på tygelhjälper, med bibehållen böjning och ställning. Höger varv har länge varit svårt när jag lyfter spöet över manken och använder det som yttertygel. Då har hon länge slagit sig fri men nu sitter det mesta delen av tiden.


Idag prövade jag dessutom att longera Mira några varv i skritt. Hon faller lätt ut och blir rak så jag begär inte så mycket utan försöker mest få en något sånär rund volt och gärna att hon börjar kliva fram med inner bakben och lite fram och runt med ytterframbenet. Slutligen var det dags att hänga på Mira igen och det gick finfint. Jag gick tillbaka några steg jämfört med var vi slutade igår men de kunde jag snabbt ta mig igenom och så låg jag där och hängde och dinglade med benen igen. Idag gjorde jag det flera gånger och lilla Mira stod så stilla och var jätteduktig. Mycket beröm och godis blev det! Dessutom stod jag på pallen och lyfte mitt ben upp på rumpan på Mira och lite över mot ryggen, som om jag skulle hoppa upp. Jag vill att hon vänjer sig vid att det kommer ben farande och att de kan dra i rumpan och ryggen. Det går bra med sådana akrobatkonster om man har långa ben och en häst som inte är för stor. ;)


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards