ar-bloggen

Alla inlägg den 20 juli 2014

Av Maria Pihl - 20 juli 2014 20:21

Äntligen har det hänt! I longeringen lyckades Bröta idag att både böja sig och samla upp galoppen lite så den blev riktigt fin! Hon lyckades hålla denna fina galopp några steg, sedan tappade hon den men lyckades därpå igen hitta den.  Alldeles underbart! Detta har vi ju jobbat på så länge och nu börjar vi se det resultat jag vill se!

Även i det stillastående arbetet gick det jättebra. I höger varv gjorde vi vårt bästa arbete någonsin, med mjuk böjning och sökning fram/ner samt flytta bogarna in och ut. Från öppnan smög vi runt med en vridning runt vår stabila karusellhäststång-center till en sluta och väl där kunde jag be om lite samling och böjning av bakbenen. Fantastiskt! Vi har ju lyckats göra detta i vänster varv för några dagar sedan men nu lyckades det alltså även i vårt högra varv.


Efter detta underbara arbete fortsatte vi lite i skritt och jobbade med att flytta bogar in och ut, hitta bended straight och göra små skolor, allt med fokus på att jag skulle kunna vara avslappnad i sitsen och att Bröta hela tiden skulle kunna behålla innerhöften fram och bröstkorgen roterad.  Även detta arbete gick riktigt bra så jag är otroligt nöjd med mitt och söta Brötas pass idag. Guldstjärna till oss!

Med Mira fortsatte arbetet med ledövningar på fyrkantspåret och idag lyckades vi med att hitta lite böjning även i sluta-tänket. Det har ju varit omöjligt på rakt spår tidigare men nu lyckades vi något steg här och där. Jättebra!! Sen gjorde vi lite arbete i groundwork och även där var hon otroligt duktig och lyckades böja ganska bra. Stelheterna mjukas upp dag för dag och det är fantastiskt vilken utveckling hon har gjort sedan jag började träna henne. I det stillastående arbetet jobbar vi med att kunna bibehålla böjning för både ytter- och inner-tygels indirekta hjälper.  Jag lägger spöet på mankens insida (=innertygelhjälp) och ber då att Mira förflyttar vikten mot ytter framben. Sen tar jag spöet över hästens manke och lägger den på mankens utsida (= yttertygelhjälp). Då vill jag att hon förflyttar sin vikt till inner framben men det viktiga här är att jag vill att hästen bibehåller böjningen inåt. Det är lätt att hästen böjer om och det som var utsidan blir då en ny insida. Mira kan lätt ”låsa” nacken och bli helt fast där. Hon har stora stelheter i nacken så då får jag lirka lite och be om att hon släpper efter och mjuknar. Här är det viktigt att jag faktiskt ber om att hon mjuknar innan jag byter övning. Om jag låter henne vara stel och fast, flyttar bogarna och sedan avslutar övningen lär hon sig at det är ok att fastna i nacken. Det vill jag ju såklart inte! Mira få god tid på sig att hitta sin balans och jag lirkar i nacken, får henne att mjukna och flyttar mjukt bogarna. Mycket beröm är det som gäller!


Till skillnad från Bröta som är en extrovert liten dam som aldrig skulle få för sig att hålla inne med sina åsikter så är Mira introvert.  Jag måste alltså hantera dessa två damer helt olika. Med Bröta är det ok att var häftigare och om vi bråkar lite ibland är det ok, men med Mira är det mycket lirkande och lockande, massor av beröm och aldrig, aldrig bli arg eller irriterad. Då skulle Mira bara sluta sig i sitt skal och det skulle ta lång tid att få henne att komma ut igen. Detta gäller väl speciellt nu i början innan vi känner varandra utan och innan. Mycket lärorikt för mig med så olika hästar!!

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards