ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2013

Det är så logiskt!

Av Maria Pihl - 17 augusti 2013 18:19

Vad är det som är så logiskt? Jo, akademisk ridkonst!


Vi avslutar ridlägret idag och har ju gått igenom basics med ungdomarna och försökt förklara att AR är logiskt. Vi gör en sak och bygger vidare på detta för att vidareutveckla kommunikationen med vår häst och vi gör samma sak både från marken och när vi sitter upp. Vi behöver aldrig "lära om" nya signaler när vi börjar med en ny sak för alla signaler följer med genom utbildningsskalan och betyder hela tiden samma sak.


I grunden hittar vi den akademiska ledövningen, där vi går framlänges med vår häst. I denna övning hittar vi våra privata sfärer. Jag får inte gå och hänga på hästen och hästen får inte gå och hänga på mig. Vi går bredvid varandra men i egen balans. Vi lär oss hitta en gemensam takt i våra ben och hästens bakben och vi lär oss att stanna och starta tillsammans. Det betyder att jag inte stannar ett steg innan hästen eller vice versa, utan vi stannar på samma gång, med benen placerade på samma sätt. Jag och hästen lyfter tillsammans våra högra respektive vänstra ben (hästens bakben) och vi lär oss att hitta en takt som är bekväm för oss båda. Vi är partners i detta och delar på ansvaret. 


Efter ledövningarna börjar vi arbetet i ground work, både i stillastående och i skritt. Här använder vi våra kunskaper från ledövningen i att hålla våra privata sfärer och inte tränga in i varandra (vem vill ha hästen i magen?). Vår gemensamma takt utvecklas och förfinas men här är vi "spegelbilder" av varandra, så om jag lyfter mitt högra ben lyfter hästen sitt vänstra bakben. Vi lär in sökningen fram och ned och böjning. I stillastående lär vi in vad tygeltagen betyder, men vi gör detta med ett spö. Knackar jag med spöet på insidan av manken (där tygeln senare ligger) vill jag att hästen behåller sin böjning inåt men förflyttar bogarna en aning utåt. Det yttre tygeltaget är lite svårare för här vill vi att hästen ska behålla sin böjning inåt och inte böja om utåt. Vi vill att hästen förflyttar bogen inåt. Vi ber att hästen förflyttar tyngdpunkten något bakåt och roterar bröstkorgen, och då detta sker lägger vi på spöet precis där inner sittben senare ligger an, så att hästen lär sig att ett tryck där betyder att bröstkorgen skall rotera (detta är inner överskänkels hjälp). I skritt börjar vi öka och minska volten för att få hästen att börja hitta en mjuk och fin böjning genom hela kroppen. Denna ökning och minskning av voltstorleken är i själva verket små öppnor och slutor. Här gäller verkligen "Less is more". Vi har nog inom det akademiska varit så benägna att få till sidvärtsrörlesen i öppna och sluta så vi glömt bort att hästen ska bära med båda bakbenen och att framdelen måste vara med. Målet är ju att hitta våra "järnvägsskenor", där hästen i balans kan gå på två spår, ett lite mindre för det inre benparet, och ett lite större för det yttre benparet. Här gäller ju förstås att även vi människor klarar av detta! Det är svårare än man tror och många människor korsar vägen med sitt inre ben istället för att gå på två spår.


När man får till en fin böjning i ground work och har utvecklat kommunikationen kan man börja longera, och här gör man precis som i ground work, men man är bara lite längre från hästen (vilket gör det hela lite svårare).


Därefter kan man sitta upp och rida och signalerna är precis samma som man använt hela tiden! Logiskt? JA! Lätt? Nja, här krävs mycket träning framförallt av oss människors kroppskontroll. Men det är bara att träna på!!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards