ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2013

Fungerar tygelhjälperna?

Av Maria Pihl - 25 augusti 2013 21:19


Tygeln kan verka direkt, genom att man tar i tygeln, och indirekt, då tygeln läggs på bogen/halsen. Vi vill kunna föra hästens bogar med de indirekta tygeltagen och detta måste man lära hästen så att den förstår vad den ska göra. Med Bröta fungerar det fint från marken, men det är lite svårare när jag sitter på så nu har vi hårdtränat på detta. Problemet i ridningen är att Bröta emellanåt faller in eller ut på ena bogen och då har de indirekta tygeltagen inte riktigt fungerat för att föra tillbaka bogen där den skall vara. 


Vi började om med basic tygeltag från stillastående och förstärkte med spöet. Med de indirekta tygeltagen vill jag att bogen flyttas bort från trycket, dvs lägger jag på höger indirekt tygel vill jag att bogarna flyttas åt vänster. Det är viktigt att man inte drar i den indirekta yttertygeln för då ställer hästen om, utan man lägger bara tygeln mot halsen. Flyttar inte hästen för detta förstärker man genom att knacka med spöet. Förflyttningen som jag ber om är inte ett helt steg, utan bara en förskjutning av vikten åt ena eller andra sidan. Hästen står alltså kvar där den är men "gungar" åt sidorna varefter jag ber den flytta vikten med tygelhjälperna.


När det fungerar i stillastående är det bara att pröva i skritt. Kan du be hästen gå på cirkeln och flytta bogarna lite ut och lite in? Det handlar om små, små förflyttningar av bogen så att man inte tappar balansen.


Bröta och jag får ju träna lite till på det här, men det blev faktiskt genast betydligt bättre. Sen gäller det ju förstås även att känna exakt var man vill placera hästens bogar, dvs där den är rak. Lite svårare, men vi får träna på detta också. Ska ju ha någonting att jobba på när jag kommer hem ;).



#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards