ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 16 juni 2015

Skolning av handen

Av Maria Pihl - 16 juni 2015 17:37

Idag stod det skolning av handen på schemat och jag jobbade i stillastående hela passet. Jag är ju ganska grön på handarbetet från utsidan och jag satte ju precis på ett stångbett igen så handarbetet har jag aldrig gjort med två tygelpar. Men jag fick en liten aha-upplevelse i handarbetet och utropade att det är ju precis som i ridningen. Fniss, jo handarbetet är precis som i ridningen, det vet nog vem som helst som sysslar med AR men skillnaden nu var att jag kände det i min hand, att jag fick samma känsla av att ha hästen precis mellan hjälperna som jag har haft uppsuttet. Det var riktigt häftigt!


Och nu är det officiellt, Bröta och jag har definitivt bytt ”chokladsida”. Min låsning i höger höft smälte bort i salsan och mina yinyogaövningar och jag har nu lättare för att föra Bröta mellan hjälperna i höger varv. Idag fick jag återigen jobba på att använda handen för att få information om hästens kropp. Om hon inte är precis mellan hjälperna, var är det då det fallerar? Ibland fick jag be om lite mer bakben och ibland flytta bogarna ut eller in. Det är ett enormt finlir att verkligen ta emot informationen i handen och inte bara skicka ut signaler. När hästen är precis mellan hjälperna så är det så oerhört lätt att glida runt mellan öppnan och slutan. Det är så löjligt enkelt så man fattar inte vad som varit problemet tidigare. Är det inte enkelt så är problemet förstås att man inte har hästen helt mellan hjälperna, dvs inte i helt korrekt form och då tar det emot lite var stans. Jag fick tänka på att vakta min hand lite så att den inte visade fel väg. I början vill jag bara ta handen fram respektive bak i öppnan och slutan, men jag måste följa den båge som hästen ryggrad utgör. Annars skickar jag ut kraften ur hästen.


Bröta och jag måste också jobba mer med den ifrånböjande tygeln, för den förstod hon inte riktigt. Det är lättare att göra från hästryggen än från marken för när du sitter på berättar ditt inre sittben var hästen ska böja sig runt och sittbenet är ju inte där när man jobbar från marken. Jag gjorde precis samma arbete uppe på ryggen som från marken. Känna efter i handen var hästen har blockeringar och åtgärda dessa. När hästen är mitt emellan hjälperna sakta smyga runt mellan öppna och sluta. I slutan måste jag också speciellt i vänster varv tänka på att yttertygeln agerar stopp så att hon inte faller ut på ytterbogen. Det är bågen i min handrörelse och riktningen som jag måste jobba på. Ja det här var ett väldigt nyttigt pass! Får jobba mer med detta såklart men det känns så häftigt att jag ens börjar greppa vilka fina nyanser man kan få och ge i sin hand.


#ridkonst


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards