ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 18 juni 2015

Balansera mera

Av Maria Pihl - 18 juni 2015 19:22

Jag fick en fråga på gårdagens blogginlägg om balansering. Om hästen faller på ytter bog och jag flyttar ut bogen mer, blir det då inte väldigt snett? Ett kort svar, om du bara rider bogarna så ja, då faller hästen än mer, men om du också rider bakbenen så blir det inte så. Detta är att rikta framdelen på bakdelen. Det blev ett långt inlägg så välj själv om du vill ha långa eller korta varianten.


Idag har jag ridit ett pass till med balansering på schemat och jag har känt efter och diskuterat med Celina men vi har inte exakta ord för vad som händer. Jag ska göra så gott jag kan att förklara och hoppas att det åtminstone kan bringa lite klarheter.


Passet med Bröta blev riktigt bra idag. Jag funderade verkligen på balansering igår eftersom det var så svårt och jag tror att mycket av mina tankar på något sätt satte sig i min kropp över natten. Min allra viktigaste tanke var den om min stora styrka men också min nackdel. Jag vill mycket! Jag har en stark vilja och älskar akademisk ridkonst och vill upptäcka all små nyanser som jag kan tänkas hitta. Det är bra men jag blir lätt för ambitiös och då blir min styrka min nackdel. Jag vill gärna göra genast, på en gång och helst redan igår. Då blir det lätt att jag i vild panik testar allt på en gång för att lyckas istället för att andas djupt, känna efter och därefter göra bara det som behöver göras. Bröta är precis likadan, överambitiös och vill gärna göra allt på en gång. Det är väl som man säger, du får den häst du behöver eller förtjänar. Genom att Bröta är likadan får jag jobba med mig själv så att jag kan hitta lugnet för oss båda. Det kommer nog att vara bland det svåraste som jag gör på en häst. Att sitta och göra ingenting och känna efter och först därefter göra något. Inte bara med liv och lusta kasta sig ut i görandet. Men det var så oerhört tydligt igår i mina tankar att det är den pusselbit som jag måste få tag i nu för att kunna gå vidare. Nu får jag helt enkelt utnyttja min vilja till något positivt, att jobba på att känna efter och tänka till. Det gäller att fokusera sin energi dit man vill ha den.


Passet började som vanligt med arbete i stillastående. Ibland är Bröta som en vägg, det går inte att flytta åt något håll. Klart att Celina ser vad som är problemet men idag fick jag jobba på att gå igenom Brötas kropp och själv hitta vad som är fel. Det kan vara frustrerande att som elev ha sin instruktörs ögon på sig och ”blint” famla runt. Man vill bara visa hur duktig man är och så stressar man istället. Men det är ett viktigt led i att göra sig oberoende av sin lärare. Sist och slutligen ska man ju själv klara av att träna sin häst även när instruktören inte är där. Dessutom var det en chans för mig att börja ta det lugnt och tänka igenom och känna efter i Brötas kropp innan jag började göra. Jodå, till slut lyckades jag placera och balansera upp henne och ytterskänkeln som var så svår igår fungerade bättre idag.


Sen var det upp och hoppa och samma sak stillastående från ryggen. I skrittarbetet fungerade det betydligt bättre idag så nu ska jag försöka förklara hur jag gör.


För att ens börja tänka på att balansera upp hästen mitt emellan hjälperna måste man kunna styra sin häst och rida den på en volt i öppna och sluta. Det innebär att man kan arbeta bakbenen in i sitsen. Vad jag menar med det är att bakbenen kliver in till tyngdpunkten och bär.


All rörelse är dynamisk, även den rörelse som sker då man står stilla. När man står stilla så rör man på sig ju trots att man inte förflyttar sig. Man kanske lägger lite mer vikt på ena benet och efter en stund byter man ben. Man kanske vinklar bäckenet lite, flyttar en axel osv, osv. Att stå helt blickstilla utan minsta rörelse är helt enkelt svårt och jobbigt. Men denna dynamik måste man förstå även i hästens kropp. Även om man jobbar stillastående så förflyttar vi ju hästens vikt och då kan allt hända. Bara för att hästen igår föll på ytter bog betyder det inte att den gör det idag och för att den nyss inte bar upp med inner bak kanske den i nästa stund inte bär ordentligt med ytter bak. Det är denna dynamik som man måste lära sig känna i hästens kropp.


När jag rider Bröta på volten så ser jag alltså först till att andas djupt och mentalt koppla ihop mig med Bröta. Sedan börjar jag styra och bestämma väg och sedan börjar jag jobba med att få bakbenen på plats. Sedan börjar jag känna efter om jag har mer vikt mot någon tygel. Celina beskrev det bra som att om man känner vikt mot en tygel så beror det ofta på att hästen vridit halsen, dvs att sidan på hästens huvud börjar gå uppåt mot himlen. Bakbenen jobbar inte på ordentligt och skallen hänger inte rakt framför ryggraden.


För att åtgärda detta och få hästen mitt emellan hjälperna behöver vi alltså balansera upp hästen. Jag ber bakbenen komma på plats och flyttar bogen åt det håll som hästen trycker på tygeln. Trycker den till vänster flyttar jag bogen till vänster. Nyckeln är förstås att bakbenen måste jobba. Det går inte att bara använda tyglarna för då kommer hästen att falla än mer på bogen.


Igår när jag funderade på det så kom jag på en liknelse. Tänk dig att du själv står och lutar åt ena sidan. Precis innan du faller tar du ett eller ett par steg åt det håll som du lutade dig och placerar dina ben under din tyngdpunkt så att du hittar din balans igen och kan stå rakt. Du kan knappast ta ett steg åt det håll du inte lutar dig för du är redan så ur balans att det skulle få dig att falla. Jag tänker mig att det är lite lika här med hästen.


Om du har prövat att flytta en häst som faller på bogen åt höger till vänster så vet vi hur svårt det kan vara, rentav omöjligt om hästen är mycket ur balans. Men att flytta hästen åt det håll den redan är på väg åt går bra och då får vi lite tid på oss att sortera ben och balans och därefter kan vi flytta den till vänster igen utan större problem.

Nu är det ju inga enorma rörelser i balanseringen heller. Jag rider antingen öppna eller sluta och flyttar lite ut eller in i skolan, dvs jag går inte ur den skola jag redan rider. Byter hästen skola har vi flyttat alldeles enormt för mycket. Jag har väl ingen exakt känsla för hur mycket jag flyttar men det känns som om det bara är några centimetrar. Kom ihåg att det är finlir det handlar om. Det är alltså detta som är att rikta framdelen på bakdelen. Vi balanserar framifrån och bak.


Är man riktigt duktig kan man balansera om hästens bakben direkt och känna resultatet i handen, men dit är det ljusår för min del. Man varför vill man balansera? Ja givetvis för att få hästen att bära korrekt. Vi vill med handen kunna placera skallen hängande rakt från ryggraden och få kraften från bakbenen att gå rakt igenom hästen.

Ja jag får säkert anledning att återkomma till balansering många gånger framöver, men det här är vad jag kan ger er idag. Det finns såklart mer att upptäcka här men detta är så långt jag kommit just nu. Tack för frågan Ellinor, den fick mig att tänka till en extra gång över vad jag egentligen gör och det lär jag mig själv massor på!


#ridkonst

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards