ar-bloggen

Alla inlägg under januari 2014

Av Maria Pihl - 11 januari 2014 13:34

Ibland får man stanna upp och fundera lite och eftersom jag ridit mycket i tanken så tänker jag förstås på min sits. Det är ju den man huvudsakligen rider med, eller åtminstone strävar efter att rida med.


Efter gårdagens ridpass i inser jag att jag speciellt i högervarvet hållit fast Bröta med ytterbenet och därmed hindrat henne från att böja ordentligt. Utan att mena det eller kanske varit så medveten om det så har mitt yttre lår i högervarvet inte kunna släppa efter ordentligt och om jag sitter och omedvetet håller emot så kan ju Bröta inte böja sig runt det inre sittbenet och komma upp på utsidan ordentligt. Det blev väldigt stor skillnad igår i skritten för jag lyfte upp och öppnade upp utsidan igår och gav plats till Bröta, samtidigt som jag försökte vara extra tydlig med att komma ner på insidan och följa med i bröstkorgens rotation där.


Det är nog lätt så att man bara hör det här med att sitta på insidan, men det betyder inte att vikten ska läggas på insidan. Sitt mitt över hästen men låt dina höfter följa hästryggens rörelse upp och ner. Jag vet iallafall att jag i början satt rejält över på insidan, men för att hästen ska kunna balansera sig måste du sitta mitt över hästen och i ridningen måste du ha koll på både ytter och inner sida. Vi glömmer lätt bort den yttre sidan oavsett vad vi gör, i ridningen på volten, och i skolorna. Men tänk att hästen är en helhet, och du kan inte bara jobba med en del. Båda bakbenen måste bära, båda bogarna måste med i rörelsen, både ytter och inner sida måste jobba ihop. 



Av Maria Pihl - 10 januari 2014 10:47

Idag red jag på Bröta igen efter att hon stått hela veckan då jag numera jobbar i Oslo. Jag skrev ju för några dagar sedan ett inlägg om torridning, dvs att jag rider i tanken och därmed etablerar nervbanor för olika rörelsemönster.


Idag var det ju dags att praktisera torridningen i praktiken och det fungerade! Jag red i skritt på volten och jobbade med sökningen till yttertygeln. Vänster varv går bra och där börjar formen nu bli mycket stadigare. Där behöver jag inte korrigera så mycket. Jag har mest torridit i höger varv då jag själv är stelare i detta varv och i skritten satt högersitsen betydligt lättare idag än vad det brukar göra. Jag bara tänkte hur jag skulle sitta och eftersom jag gjort det så mycket i tanken så var det betydligt lättare att utföra även i praktiken. Högervarvet gick riktigt bra i skritten! Jag är jättenöjd och stolt över både mig själv och Bröta.


I traven var det lite svårare i högervarvet men bättre än tidigare och vi hittade sökningen fint emellanåt. Jag har dock faktiskt inte alls torridit i trav utan jag har hållit mig till skritt. Traven i vänster varv kändes riktigt bra. Läxa inför nästa vecka till mig själv blir att torrida i trav, speciellt i höger varv.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 9 januari 2014 20:14

Hur brukar det vara när du spenderar tid med din häst? Är det roligt och tiden försvinner eller går du med en klump i magen och något är inte riktigt som det ska?


Jag är så oerhört glad över Bröta och ser i princip alltid fram emot att få träffa henne och träna. Jag får en varm, rosa bubblig känsla i magen när jag tänker på henne. Min sinnebild av Bröta är att jag ligger på en varm sommaräng och hon kommer försiktigt fram och blåser lite varm luft på mig genom näsborrarna. Ren lycka!


Jag har alltid sagt att om du och din häst är olyckliga ihop så är det ett väldigt dyrt sätt att vara olycklig på. Varför spendera pengar och tid på något som man inte gillar? Sälj hästen till någon annan så kanske ni båda kan bli lyckliga tillsammans med andra.


Om man trots allt gillar sin häst men ändå inte riktigt har en bra relation så är den goda nyheten att det går att göra något åt det! För min och Brötas del har den riktigt nära relationen utvecklats från att jag var på Gotlands ridakademi som praktikant. Där fick jag verkligen lära mig om hästutbildningens grunder, och att lära hästen det du vill att den ska kunna. Förutsätt inte att hästen ska kunna hjälpen utan lär den det!


Jag tror att detta har gjort mig betydligt mer tydlig gentemot Bröta och dessutom begär jag inte orimligheter längre. Fungerar en hjälp inte idag, jamen då tar vi det från början. Jag kräver dock att Bröta lyssnar på mig och inte ignorerar det faktum att jag försöker kommunicera. Jag tror att detta förhållningssätt skarpt gillas av Bröta för hon vet hela tiden vad jag ber om, och förstår hon inte försöker jag vara lyhörd för det och förklara på ett annat sätt. Denna kommunikation har gjort gott för hela vår relation!



Av Maria Pihl - 8 januari 2014 20:27

Äntligen, Schweiz har som första land förbjudit rollkur. Det har säkert inte undgått någon som är insatt i hästbranschen. Jättebra tycker jag och jag hoppas att Sverige tar efter.


Men vad är det då som gör att folk rider rollkur? Givetvis tittar man ju på de "stora" stjärnorna och gör som dem, men jag undrar om det inte ofta är så att man tittar på hur folk "hemmavid" rider? Nu behöver det ju inte vara så extremt som rollkur, men efter att ha varit på Gotland och bara sysslat med akademisk ridkonst och inte sett en vanlig dressyryttare på dryga 3 månader måste jag säga att jag blev lite förvånad när jag kom hem. Jag hade glömt så snabbt hur hårda händer många har, och då menar jag hårda händer i form av att hästan ska ha ett rejält stöd (i mina ögon hänga) i händerna. Detta är alltså något som uppmuntras å det bestämdaste av flera instruktörer! Vad hände med den lätta kontakten med munnen? Det ser så hemskt ut med ett stort halvblod som kommer farande men en hals som är så ihopdragen så det är löjligt och med ett rejält "stöd" på bettet. Men självklart ser yngre förmågor hur de äldre gör och tar efter...


Jag tror ju förstås att de flesta hästägare vill sina hästar väl och rider och tränar efter bästa förmåga men varför uppmuntar instruktörerna detta? Det kan jag faktiskt inte förstå trots att jag suttit och lyssnat ibland för att försöka reda ut hur tankarna går. Kanske är det för att det är lättare att dra ihop hästen och tvinga ner nosen så att det ser ut som om hästen går på tygeln istället för att lära sig att känna när bröstkorgen roterar och ryggen svingar? Det är ju dessutom betydligt lättare att se om en hästnos är i lodplan (eller kanske lite bakom men det är väl ok för så rider väl "alla"?) än att se om hästen verkligen bär sig.


Min förhopping är att fler med tiden kan lära sig vad en korrekt bärighet är och får sin häst att hitta sin egen balans istället för att ha den i ryttarens hand.




Av Maria Pihl - 7 januari 2014 21:13

Idag sitter jag och funderar på hur man stallar upp sina hästar, dvs. lösdrift kontra box.


Idag står Bröta på en lösdrift och allt är bra utom en sak - hon är för tjock. Bröta delar lösdriften med hästar som är mer svårfödda än vad hon är och även om de har finmaskigt nät runt hösilagebalen som lite stoppar upp glufsandet kommer man inte ifrån det faktum att hösilaget är för näringsrikt för Bröta vilket innebär att hon blir tjock.


Egentligen skulle jag behöva flytta Bröta till en lösdrift mer mer näringsfattigt grovfoder men problemet är att dessa lösdrifter inte växer på träd här i Göteborgstrakten. Dessutom, skulle jag hitta en är det inte säkert att det kommer att gå att träna under vintertid då många lösdrifter inte har tillgång till ridhus eller vinterunderhållen paddock. I den situation jag befinner mig i nu, med väldigt mycket träning, är det uteslutet att inte kunna träna på vintern så antalet möjliga lösdrifter reduceras starkt... Jag funderar på om boxplats är ett alternativ när jag kommer tillbaka från Gotland, eller om jag ska hålla mig till lösdrifter även om Bröta blir tjock. Usch, inte lätt att veta hur man ska göra. Klart är dock att när hon tidigare stod på box var hon i normalt hull, och det var först när hon kom ut på lösdrift med fri grovfodertillgång som hon blev tjock. Samtidigt är det ju ett betydligt naturligare hästliv på en lösdrift jämfört med en box. Huga, får man önska sig en lösdrift för lättfödda hästar med tillgång till ridhus i födelsedagspresent?

Av Maria Pihl - 6 januari 2014 20:04

Eftersom jag inte kan träna Bröta nu när jag är i Oslo så får jag göra det nästa bästa - rida i tanken.


Eftersom högra varvet är mitt svåra varv så rider jag mycket på volten i högervarvet i tanken, men när det blir för jobbigt går jag över till det lättare vänstervarvet en stund. Det är lustigt att högervarvet är svårare även i tanken, och inte bara när jag sitter på hästen. Man skulle ju kunna tänka sig att det var precis lika enkelt i båda varven när man "bara" tänker, men jag går väldigt mycket in i den kroppsliga känslan när jag tänker, jag rör mig ibland några millimetrar åt olika håll, och då känner jag av mina stelheter och därför blir det trots allt svårare att tänka ridningen i min stelare sida.


Jag gå in i vänstervarvet där jag har en väldigt bra kroppskänsla och så byter jag varv och försöker ta med denna känsla till höger. Jag har gjort det här några dagar och det blir faktiskt lättare. Jag håller alltså på att programmera in rörelsemönster i mitt nervsystem, och förhoppningen är att jag kan plocka fram rörelsemönstret när jag sitter på hästen. Jag läste en gång att en studie visade att även om man bara tänkte att man styrketränade (och faktiskt inte ens lyfte ett finger) så blev man faktiskt en aning starkare av denna tankens träning.


Vem har inte en stund över ibland i bilen/bussen/tåget... passa på att göra något roligt och användbart av tiden genom att "torrida".

Av Maria Pihl - 5 januari 2014 19:14

Nu har jag bestämt mig för att så smått börja undervisa i akademisk ridkonst redan nu, och inte vänta tills hösten. Jag kommer att undervisa i Göteborg med omnejd och tar 200kr för en 30 minuters lektion. Är det någon därute som är intresserad så är det bara att höra av sig! Titta gärna på hemsidan för mer information: (http://ridkonsten.se/lektioner.html), eller maila på info@ridkonsten.se.


Inga förkunskaper krävs utan vi jobbar utifrån där du och din häst befinner er just nu.





Av Maria Pihl - 4 januari 2014 11:44

Idag longerade jag för första gången i år. Det gick fint i både skritt och trav, men i högerpartiet ville Bröta gå lite i sluta till att börja med. Det är ju hennes vanliga mönster så det var inte konstigt, men jag kan förstås inte låta henne gå så. Jag bad henne böja sig mer och komma in med framdelen och till slut gick hon riktigt fint även i högervarvet. Jag prövade några galoppfattningar i vardera varv också och där har Bröta verkligen förbättrats. Det är betydligt mindre spring och stress än det var för bara några veckor sedan. Det är bara att jobba på som vi gör så blir det bra med tiden.


Nu är jag på väg till Oslo för att jobba i 3 månader. Det innebär att jag bara kommer vara hemma och träna Bröta 3 dagar i veckan, så hon kommer få 3 lugna månader innan vi åker till Gotland där det blir rejält med träning.


#ridkonst


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards