ar-bloggen

Alla inlägg under januari 2014

Av Maria Pihl - 3 januari 2014 12:10

Ojojoj, idag red jag det åter ett pass och vilken känsla! När man verkligen har hästen mitt emellan hjälperna är det en alldeles fantastisk känsla.


Jag jobbar med att få Bröta att söka sig till ytterhanden. Igår var det ganska bra i vänstervarvet och lite svårare i högervarvet, så jag var fast besluten om att verkligen fokusera på min högersits för att göra det så lätt för Bröta som möjligt. Det innebar att jag fokuserade på avslappning och att med innerlåret "trycka ner och ut" bröstkorgen för att få den att rotera även i högervarvet. Dessutom kände jag tydligt i vänstervarvet hur jag slappnade av i utsidans lår och därmed lät hästens bröstkorg komma upp på utsidan. Man får inte sitta och hålla med benet på utsidan för då ger man ingen plats för bröstkorgsrotationen och då kan man förstås inte få en helt korrekt rotation. Eftersom det kändes så tydligt i vänstervarvet kunde jag även börja kopiera denna känsla till högervarvet. Det gick faktiskt betydligt bättre i högervarvet idag än vad det gjorde igår, och även i traven fick vi denna sökning några steg i högervarvet. Häftigt!


Vänstervarvet var närmast magiskt under några stunder. I skritt fick jag henne flera gånger precis mitt emellan hjälperna och då här hästen böjd rak!! Tänk att det ska var så svårt att rida hästen rak ;) När man sitter där på sin raka häst krävs det endast minimala hjälper för att be hästen att flytta bogar och bakdel. Det är alldeles underbart! Jag lyckades även med en travstart i vänstervarvet där vi var alldeles rak och mellan hjälperna. Nu vet jag vad jag ska leta efter i framtiden!

Av Maria Pihl - 2 januari 2014 17:34

Idag var det dags för årets första träningspass och det stod ridning på schemat. Nu har ju Bröta vilat sedan innan jul så vi tog det lugnt och jobbade mest i skritt. 


Vi jobbade på sökningen mot ytterhanden och att flytta bogarna ut och in från voltspåret. Vänster varv går riktigt bra nu medan högervarvet är lite stelare och jobbigare. I skritt hittar vi sökningen till ytterhanden hyfsat men vi tappar den ganska lätt igen, så det är en del att jobba på. Dessutom är min högersits stelare än vänstersitsen så jag har svårare att hjälpa Bröta i högervarvet också. 


I trav börjar det fungera ganska bra i vänstervarvet också, men vi får bara till det i högervarvet någon enstaka stund här och där. Kanske inte så konstigt när det inte fungerar så bra i skritt heller. Jaja, det är bara att kämpa på och jobba vidare med detta. Om vi förbättrar oss bara 1% per dag är vi 100% bättre på 3 månader! Det tål att tänkas på.

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards