ar-bloggen

Alla inlägg den 7 mars 2014

Av Maria Pihl - 7 mars 2014 11:10

Idag red jag för först gången på evigheter känns det som, säker en månad åtminstone som jag inte suttit på en häst. Det kändes som om jag behövde stretcha insidan av låren lite.


Arbetet med att hitta sökningen till ytterhanden och böjd rakt fram, med korrekt böjning och bröstkorgsrotation fortsatte. Jag har ju gjort detta i groundwork/longering nu den senaste tiden men idag kände jag att det var dags att göra det från ryggen igen. Det normalt svårare högervarvet var idag det bästa varvet. Jag flyttade bogarna in och ut och fick en fin sökning till ytterhanden. Bröta blev lite låg, dvs gick med huvudet ganska nära marken men i nuläget så får hon göra det. Givetvis vill jag lyfta upp henne, men det är precis som om man ger en lektion till en människa. Man kan inte rätta allt på en gång utan får fokusera på det viktigaste. Nu är det viktigate en sökning till ytterhanden och en fin böjning i kroppen så att vi hittar böjd rakt fram.


I vänstervarvet hade jag lite problem med förböjning. Jag fick flera gånger räta ut Bröta, men när jag fick henne rakare gick hon riktigt fint och fick med sig bogen, böjningen och bröstkorgsrotationen. Det belv lite vingligare med flytt av bogar in och ut på spåret men det är bara att jobba vidare och men en dåres envishet påpeka att överböjning inte är ok. Det har vi gjort tillräckligt i våra dagar och nu så får det vara slut med det. Men jag har ju fått lära mig på Bröta och i början kan det vara lättare att överböja för min egen del, för då kunde jag se att något hände. Det är ju egentligen bara små rörelser vi är ute efter, men eftersom de är svårare att se gör vi ofta för mycket i början och får sen jobba hårt på att få bort problemen efter ett tag när vi börjar inse vad vi gör. Jaja, man får vara snäll mot sig själv och jobba på efter bästa förmåga.


När jag hade de fina jämna böjningarna och sökningen till handen prövade jag lite samlingar också. I samlingen slappnar jag av och öppnar upp min sits. Det gick riktigt bra. När hästen är lösgjord är ju samlingen inte ett problem. Man får förstås anpassa graden av samling efter hästen, men är den lösgjord följer den din kropp. Det är riktigt häftigt att känna hästen samla under dig.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards