ar-bloggen

Alla inlägg den 4 mars 2014

Av Maria Pihl - 4 mars 2014 18:15

Jag vet ju inte riktigt vem ni läsare är, om ni redan är ordentligt inne i AR-svängen och kan alla uttryck, eller om jag skriver en massa ord som går er över huvudet. Givetvis får ni gärna skriva en liten kommentar om det är något som är oklart i mina inlägg, så ska jag förtydliga mig. Men jag tänkte i alla fall göra en lite ordlista som kan vara bra att ha för nybörjare inom den akademiska ridkonsten. Jag får väl fylla på ordlistan efter hand.


Blank stång – Du rider på enbart stångbett. (Ingen kapson eller tränsbett)

Böjd rakt fram – Hästen har en jämn böjning och bröstkorgsrotation men rör sig på ett ”rakt spår”, dvs. korsar inte benen. Det kan vara rakt fram längs vägen eller cirkelrunt på en volt. Tänk att hästens benpar rör sig som på ett järnväggspår. Det yttre benparet har ett spår och det inre benparet går på ett annat spår. De två spåren är parallella och korsar aldrig varandra vid böjd rakt fram.

Böjning – Hästens är böjd som en banan jämnt genom hela kroppen, från nacke till svansrot.

Bröstkorgsrotation – Vid korrekt böjning kommer inner höft att sjunka ner då den går fram och därmed roteras ryggraden en aning så att hästens utsida blir lite högre och insidan blir lite lägre.

Groundwork - Arbete från marken. Du går baklänges och är placerad framför hästens huvud.

Hjälper – De signaler du använder för att kommunicera med hästen. Den primära hjälpen är sitsen. Sitter du på din häst kan du aldrig ta bort din primära hjälp utan din sits kommer alltid att påverka hästen vare sig du vill eller inte. De sekundära hjälperna är tyglar, skänklar, pisk och sporrar. Dessa kan du låta bli att använda.

Kapson – Ett bettlöst huvudlag. Du har en fast eller böjlig metalldel runt hästens nos. Samma funktion som ett tränsbett, dvs du kan använda den för att ställa hästen.

Longe – longerlina eller longering. ”Hästen går på longen” = hästen longeras, ”Använd longen för att sakta ner hästen” = använd longerlinan för att sakta ner hästen.

Longering – Hästen rör sig på en cirkel runt dig och du håller den i en lina.

Lösgjordhet – Hästen är mjuk utan fysiska eller mentala spänningar, och med en ryggrad där kotorna ligger mjukt efter varandra som på ett pärlband, utan knixar. Musklerna arbetar tillsammans och använder endast precis så mycket kraft som behövs för att utföra önskad rörelse.

Piruett – Hästen trampar på stället med bakbenen och kliver runt med frambenen runt bakbenen. I princip en väldigt centrerad sluta.

Rakriktning – Att få hästen böjd rakt fram, dvs den bär lika mycket med sina båda bakben och ytter benpar trampar i ett spår medan inner benpar trampar i ett annat spår.

Samling – Hästen vinklar sina bakben och bär mer vikt på dem.

Skolad halt – Arbete i stillastående. I halten ber du om öppna, sluta, framåt ned och samling.

Skolhalt – En mycket samlad halt där hästen vinklar sina bakben så mycket att den lyfter ett framben.

Sluta – Hästen är böjd genom kroppen och tar bakdelen lite innanför spåret.

Stångbett – Ett rakt bett (kan ha en upphöjning i mitten som brukar benämnas med tungfrihet) med skänklar som ger hävstångseffekt. Dess effekt är att få hästen söka sig fram och ned. Kan ej få hästen att ställa sig, utan detta måste göras för sitsen eller med tränsbett/kapson.

Ställning – En böjning i nacken. Atlaskotans (första nackkotan) vinge böjs in under underkäksbenet.

Tränsbett - Två eller tredelat bett. Har en ställande funktion.

Öppna – Hästen är böjd genom kroppen och tar framdelen lite innanför spåret.



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards