ar-bloggen

Alla inlägg den 25 mars 2014

Av Maria Pihl - 25 mars 2014 20:58

Nu har det hänt, igen, det som har hänt hur många gånger som helst tidigare. Jag har börjat ett stretchprogram igen. Måtte jag nu bara kunna hålla detta och inte sluta om några veckor. Skillnaden mot tidigare är dock att nu har jag själv bestämt mig för att börja stretcha och gör det inte för att en naprapat eller kiropraktor sagt åt mig. Jag började igår och ska stretcha mina korta höftböjare, vadmuskler, rumpa och baksida lår.


Idag när jag gick en bit på jobbet blev jag enormt varse om min ryggsvingning. Vi vill ju att hästen ska svinga med ryggen, men faktum är att även vi gör det (åtminstone när vi är lösgjorda). Jag hade en betydligt större svingning på höger sida än på vänster sida. För någon vecka sedan när jag promenerade hem från jobbet kände att jag hade lättare för att sjunka ner i höften på höger sida än i vänster sida och när jag gjort bäckenklockan har jag lättare att hitta högersidan. Jag har alltså mindre rörelser i min vänstersida än i min högersida. Beror det på spända muskler som tar emot? Min vänstra höftböjare, psoas, är kortare än på högersidan, men gluteus maxmius (sätesmuskeln) på höger är kortare än på vänstersidan. Jag skulle ha trott att man borde rida bättre på den sida där man kan göra större rörelser? Det kanske är så att less is more? Jag får fundera vidare på detta och bombardera nästa fysiolog jag träffar med frågor...


Jag hoppas iallafall att min stretching ska innebära en rörligare sits. Emellanåt när jag rider i höger varv känner jag att jag sitter och håller lite på utsidan, dvs i vänstersidan, och det kanske delvis beror på att musklerna är korta?



Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards