ar-bloggen

Alla inlägg den 17 mars 2014

Av Maria Pihl - 17 mars 2014 21:19

Jag insåg ju i helgen att jag själv är ganska stel i ridningen, efter att ha tränat så mycket från marken och efter att ha haft lite problem i min högra SI-led. Jag kom fram till att jag behöver "torrida" och träna min kropp i tanken. Dessutom plockade jag fram en gammal favorit-övning som jag fått av duktiga feldenkraispedagogen Lotti Zetterberg. Övningen som jag gjorde var bäckenklockan.


Du ligger på golvet och tänker dig som att du har en klocka i bäckenet. Klockan 12 är upp mot ryggen och klockan 6 ner mot benen. Klockan 3 finns på din vänstra sida och klockan 9 finns på din högra sida. Mellan dessa klockslag finns alla de andra, precis som på en klocka. Jag började att bara göra klockan 12, 6, 3 och 9 och när det fungerade fint började jag gå igenom alla timmar i klockan. Den övre delen av klockan, som går upp mot ryggen, var inga större problem med, men i den undre delen hade jag problem med klockan 4, 5, 7 och 8. Döm om min förvåning när jag insåg att min vänstra sida hade svårare att hitta klockslagen än min högra sida! Jag fortsatte med klockan en stund till det började kännas enklare att gå igenom alla klockslag. Men den här övningen tål att upprepas! Jag har även märkt tidigare när jag promenerat och tänkt på min höftrörelser att jag har lättare att aktivt sänka min högersida än vänstersida. Lite skumt är det då att jag rider bättre i vänster varv än i höger varv... Någon har sagt att man ofta har bättre teknik i sin svagare sida då man inte kan kompensera med mer styrka. Kanske stämmer det? Jag får iallfall fortsätta jobba med min torridning och feldenkraisövningar så att det känns bra även på hästryggen.



Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards