ar-bloggen

Alla inlägg den 19 mars 2014

Av Maria Pihl - 19 mars 2014 21:06

Idag vill jag börja med en dikt av Esaias Tegnér (1782-1846):

         I Febi värld, i vetande som dikt,

         är allting klart: klar strålar Febi sol,

         klar var hans källa, den kastaliska.

         Vad du ej klart kan säga, vet du ej:

         med tanken ordet föds på mannens läppar:

         det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

"Epilog vid magisterpromotionen 1820". Febus är förnuftets gud Apollo.


Jag tänker ofta på sista raden, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. När man ska kommunicera och framföra sitt budskap är det viktigt att tänka på vem det är som ska motta budskapet. I måndags höll jag ett litet föredrag på jobbet och fick efteråt mycket beröm över hur lätt det vara att följa i mina tankegångar. Jag tänkte helt enkelt efter vem som var mottagare och anpassade innehållet därefter. Visst hade jag kunnat snöa in i detaljer och lagt mig på en så svår nivå att jag tappat merparten redan efter några minuter, men vad är meningen med det? När jag ska undervisa om något är mitt främsta mål att mottagaren ska förstå. Dessutom tycker jag mig ha märkt efter alla seminarier som jag har hållit att om jag verkligen kan ämnet så är det inga problem att förenkla, men om jag inte riktigt kan själv så kan jag heller inte riktigt förenkla. Man ”skyddar” sig själv lite genom att snåra in sig i svåra detaljer så att åhörarna ska tro att man är viktig och kunnig för att de själva inte förstår. Men som sagt, ofta är det nog tvärtom…


Denna filosofi tar jag även med mig till hästvärlden. I denna värld är jag min hästs främsta lärare och jag måste lära min häst vad det är jag vill. Förenkla, och gör det lätt att göra rätt. Detta gäller ju speciellt när vi lär hästen då den ju är ett annat djur och med en helt annan uppfattningsförmåga än vår. Men det gäller även när vi undervisar mänskliga elever. Alla är olika och då behöver vi även anpassa undervisningen därefter. Ett litet barn behöver t.ex visas mer medan en vuxen ryttare kan ta muntliga instruktioner på ett annat sätt. Det är aldrig eleven som är dum, bara instruktören som inte har nått fram än…

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards