ar-bloggen

Direktlänk till inlägg 28 mars 2014

Varför rider jag på kapson?

Av Maria Pihl - 28 mars 2014 17:01

Jag fick en fråga om varför jag rider på kapson, och det enkla svaret är att Bröta inte är redo för stångbettet än. Stångbettet har ingen ställande funktion vilket kapson och tränsbett har, och det innebär att man måste kunna böja hästen för sitsen. Kan man inte det kan man heller inte rida på blank stång (dvs enbart stångbett), men det går att kombinera stångbettet med antingen en kapson eller ett tränsbett (kandar).


Jäg har valt att rida på bara kapson eftersom jag tycker att det är ett så fantastiskt verktyg. Du kan använda den både när du jobbar från marken och när du sitter på. Vad jag eftersträvar innan jag kommer att ta fram ett stångbett igen är att Bröta stadigt ska söka sig med böjning och lösgjordhet mot yttertygeln. Jag vill att formen skall bli en djupt rotad vana. Jag vill att Bröta ska agera känsligt på de indirekta tygeltagen (när man lägger tygeln mot manken) och att jag kan föra hennes framdel mellan tyglarna. Jag har valt att inte ha ett bett för att vara säker på att dessa delar fungerar, så att jag inte frestas att dra mer i bettet för att maskera problem. Det är lätt gjort att man drar mer när hästen protetsterar på något vis. När jag kan rida bra på kapsonen, ja då är hästen redo för ett stångbett. Sen är ju frågan om ryttaren är redo för stångbettet?


Jag har ridit Bröta på stångbett tidigare. Anledningen till att det blev just ett stångbett och inte ett tränsbett var att Bröta klart och tydligt sa nej tack till tränsbett. Det gillade hon inte alls! I början var jag livrädd för att ta något i stången men man vänjer sig och sedan kom en period då jag tog alldeles för mycket i tygeln, med resultat att jag drog ihop halsen och Bröta började nervöst tugga på bettet (ja då menar jag verkligen att med tänderna tugga, inte suga på betet som man normalt i dressyren menar när man säger tugga på bettet. Det klapprade förfärligt!). Inte bra alls och det ledde inte framåt. Jag släppte lite mer på kontakten därefter och vi kom väl fram till något slags ok-läge där vi kunde jobba. Jag vill dock med det bestämdaste eftertryck säga att man inte kan dra fram en korrekt form ur hästen med handen. Stången länger inte ut hästen om man gör på fel sätt!!!


Oavsett vilket verktyg man använder så är just kunskapen om hur man ska använda verktyget viktigt, vare sig det är en kapson, ett stångbett eller något annat redskap.


Den här utrustningen använder jag på Bröta när jag rider, och har väl gjort det sedan i somras. En vacker dag blir det säkert både sadel och stångbett också men nu nöjer jag mig med en kapson med tyglar, en äppelvist till spö och ett schabrak för att hålla rumpan aningen ren.


 

#ridkonst



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Pihl - 27 november 2016 15:29


  Nu har jag lanserat min nya hemsida och jag kommer hädanefter blogga på den.   Spana in www.mariapihl.se   ...

Av Maria Pihl - 26 november 2016 17:29


What a wonderful day it has been! I continued my training to become a horse origopath by balancing some horses. I am so grateful to the owners they allow me to meet their horses and train on them, and hopefully make their day a bit better too. After ...

Av Maria Pihl - 25 november 2016 19:52

Förra helgen var jag på weekend clinic hos Celina Harich. Jättekul! Det började med en hel del stress, Bröta for runt och var orolig men med Celinas hjälp blev hon lugn och vi kom till arbete. Hur gjorde vi då för att vända stress till lugnt arbete? ...

Av Maria Pihl - 14 november 2016 19:14


  "Return to the original balance." This is the intention when balancing horses according to the Origopathy method. A wonderful intention and soft method. Last week I started my education and it is definitely life changing!   I feel like I...

Av Maria Pihl - 30 oktober 2016 22:12

Ahh, after a hot cup of tea, food and rest I have energy enough to write again.  Today, me and Danielle Luinenburg exchanged lessons again. In my lesson, we continued working on my seat. I got to do little figure eigths with all of my body, my hips, ...

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards