ar-bloggen

Alla inlägg den 4 september 2013

Av Maria Pihl - 4 september 2013 21:09

Brötas hälta är betydligt bättre nu och hon haltar nästan inte alls. Några dagar till så ska det säkert gå att träna igen och åhh, vad jag längtar tills dess. Det är som att gå och vänta på julafton att inte kunna träna...


Nåja, då har jag ju iallfall tid att fundera på hur jag ska träna nu när jag kommit hem och sätta upp några regler som jag måste förhålla mig till under träningen. Jag måste hålla benhårt på dessa regler så att jag inte faller in i något slags vardagslunk som med tiden blir sämre och sämre.


1. När hästen förstår hjälpen ska den lydas.

Det är inte tillåtet att gå emot hjälper eller ignorera dem. Ber jag om något förväntar jag mig att hästen åtminstone försöker. Görs inte det måste jag omedelbart stanna upp och be tydligare, eller om hästen inte förstår så måste jag förklara bättre.


Detta innebär konsekvens och det kan vara svårt att vara konsekvent. Jag är rädd för att jag ska tappa bort denna regel på färden och låta Bröta komma undan med mer och mer, tills det till slut bara blir pannkaka av allt. Dett måste alltså bli min första gyllene regel och jag måste försöka upprepa den varje dag och låta det bli mitt mantra.


2. Analysera träningen hela tiden.

För att kunna utvecklas måste jag kunna analysera min träning och fundera på vad det är som händer i varje stund. Jag måste fundera på frågor som: "Har jag bröstkorgsrotation, ryggsvingning, lika mycket kvalitet i all ben"? För att kunna göra detta måste jag hålla upp och göra ingenting emellanåt, precis som jag skrivit i tidigare inlägg. Låt hästen göra fel och korrigera först efter att felet är gjort. Det blir en utbildningssituation även för hästen och den får lära sig att ta eget ansvar.


Givetvis är det en stor utmaning att faktiskt känna vad som är fel men det blir ju inte lättare för att man skjuter upp det till en annan dag. Under en av de sista Celina-lektionerna på Gotland blev jag pepprad med frågor om vad som hände i specifika stunder, och till min glädje kände jag faktiskt mer än jag trodde, bara jag tillät mig själv att få tid till att känna efter.


3. Använd inte mer kraft än vad som behövs

Här skulle jag även kunna skriva avslappning, men det misstolkas så lätt. Att vara "avslappnad" på hästen innebär ju inte att du inte använder några muskler, för skulle du inte göra det skulle du fall ihop i en liten hög och du skulle inte kunna sitta upp. Att vara "avslappnad" innebär dock att du inte har en massa onödiga spänningar i kroppen.


I mitt och Bröta fall är det min avslappning i sitsen som är viktig, så att jag kan svinga med när bröstkorgen roterar. Det är endast så jag kan uppnå de magiska ögonblicken då Bröta och jag är ett, när mina sits smälter samman med Brötas bakben. 


Ja, det var mina tre regler för träning. Kan jag hålla dessa kommer träningen att gå galant. Jag får nog titta på detta inlägg lite då och då och påminna mig om hur jag ska träna.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards