ar-bloggen

Alla inlägg den 7 september 2013

Av Maria Pihl - 7 september 2013 12:43

Brötas hälta är nu i princip bra. Hon har varit ohalt några dagar men det finns fortfarande en liten knöl på knäet. Jag kommer inte utsätta henne för något hårdare arbete, men lite ground work fungerar fint.


Det var alltså dags att kolla av vår status efter hemkomsten fån Gotland. Vänster varv fungerar ganska fint, men i höger varv tappade hon sitt yttre bakben mest hela tiden i början. Böjningen i höger varv blir lätt en aning förböjd i halsen men det är ingen jätteförböjning och det är ju inte hela tiden, så jag ser inte direkt orsaken till att ytterbakbenet far runt. Jag vill ju att det trampar fram och under tyngdpunkten men nu blev det fram och utanför kroppen istället. Dock var det relativt lätt att justera, för jag behövde bara ha lite mer sluta-tänk så kom det in på plats. Jag tänkte verkligen på mina regler som jag satt upp, lydnad för hjälper, att göra ingenting och låta hästen göra fel samt inga onödiga spänningar. Det där med att göra ingenting var extra viktigt kände jag och jag lät verkligen ytterbenet göra fel innan jag korrigerade och jag lurpassade inte och "höll" det på plats genom att vara där med hjälper i tid och otid. I slutet av passet gick faktiskt ytterbenet ganska bra och det vara bara någon enstaka gång det föll ut. Under passet kollade jag av att hjälperna fungerar, öka och minska volten, samt samla och öka lite. Det gäller ju att på volten hitta den takt där du och hästen tillsmmans är mest komfortabla, och när jag prövade mig fram insåg jag att jag måste öka takten något i högervarvet jämfört med vänstervarvet för att Bröta skulle ha det lättare med sitt ytterbakben. Det blev mindre skillnader mellan samling och ning i högervarvet än i vänstervarvet. Detta får jag en guldstjärna för, för nu börjar jag verkligen ta in i mig själv att jag måste experimentera och testa mig fram till vad som fungerar där och då och inte bara harva på i samma mönster och undra varför det inte går bra. Det var samma i det stillastående arbetet där jag testade lite olika sätt att få halvhalten att gå igenom hela hästen ner i bakbenen, och inte stanna på vägen. Jag lyckades med några halvhalter men här måste jag träna mer för jag kan ine säga exakt vad det berodde på att några halvhalter fungerade och några inte gjorde det. Men jag har ju en hel höst att träna på detta. Jag är så lycklig att kunna få komma igång och träna igen!  


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards