ar-bloggen

Alla inlägg den 11 september 2013

Av Maria Pihl - 11 september 2013 21:03

Idag tränade jag lite groundwork och red, och dagens ridning gick betydligt bättre och den krånglande ytterbogen i vänster varv flyttade sig fint idag. Faktum är att nu var det högervarvet som var det sämre varvet. Att det svåra och lätta varvet byter så här lätt fram och tillbaka ser jag dock som ett gott tecken. Då kan Bröta helt enkelt inte vara alltför oliksidig.


Eftersom vi under gårdagens pass hade lite svårt att flytta in bogen i vänstervarvet fokuserade jag lite extra på att flytta bogarna i ground work-arbetet, och först när det fungerade där så satt jag upp. Jag började med lite stillastående arbete, flytta bogar samt stillastående öppna och sluta. Därefter började jag skritta och var noga med att flytta bogarna ut och in i skritten och att inte låta halsen förböjas. Jag var noggrann med att få med bakbenen och att sitta avslappnat och svinga med i bröstkorgsrotationen. Det gick riktigt fint och vips började det kännas som att jag närmade mig kentaur-känslan som jag haft på Gotland, den känsla då man är ett med hästen och sitter i hästen, inte bara på hästen. Det är då man verkligen rider hästen för sitsen. Än har vi lite kvar till den riktiga kentaur-känslan men det var ett gott steg på vägen så nu är det bara att fokusera på arbetet och spänna av rätt muskler så ska det nog gå vägen det här...



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards