ar-bloggen

Alla inlägg den 14 september 2013

Av Maria Pihl - 14 september 2013 11:18

Idag hade jag ett bättre fokus i träningen än senast och föväntade mig inte att saker skulle fungera - vips så går det så mycket bättre!


I det stillastående arbetet från marken har våra halvhalter förbättrats så otroligt mycket. Nu följer Bröta mig fint både framåt och bakåt, och när det inte fungerar så beror det i regel på att jag har fått ytterbogen att sticka iväg långt ut. Även uppsuttet fungerar det stillastånde arbetet fint och vi jobbar med öppnan och sökning fram och ned, samt slutan i lite samling. I ground work i skritt tycker jag att arbetet fungerar fint och nu börjar de små samlingarna sitta bättre. Tidigare var det lätt ett bakben som stack iväg utåt istället för att trampa in under tyngdpunkten och då fick jag var mer på hugget och be bakbenen komma in.


Ridningen är väl där vi har mest problem, och det beror ju alldeles säkert på mig själv. Idag fokuserade jag på att följa med i bröstkorgsrotationen, och för att kunna göra det ordentligt måste jag sitta på insidan av låren. Jag har väldigt lätt att rotera ut låren en aning så att jag sitter lite mer på baksidan av låren, men då är det bara att ta tag i benen och fysiskt flytta tillbaka dem. Man kan nämligen inte var lika följsam om låren är roterade utåt för det är först då benen är "raka", som när man står då lårens insidor pekar inåt, som lårbenen hänger fritt i höftleden och verkligen kan följa. När jag väl får till mina ben och följsamheten i bröstkorgsrotationen går det i regel ganska bra och ridningen känns lätt. Jag tror att jag måste fokusera på mig själv lite igen och bara jobba på följsamhet och att sitta korrekt.


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards