ar-bloggen

Alla inlägg den 18 september 2013

Av Maria Pihl - 18 september 2013 20:05

Idag var det longering på schemat. Longering är lite mer krävande än ground work då man är lite längre bort, så hästen måste verkligen vara med på noterna.


Om ground work-arbetet inte fungerar kommer inte longeringen heller att fungera, så jag började kolla av arbetet i ground work. Därefter plockade jag fram longerspöet och började longeringsarbetet. I stillastående bad jag om böjning och sökning fram och ned genom att peta på ryggen där sittbenet finns när man sitter på hästen. Därefter bad jag om  skritt genom en liten knix i mina ben. Precis som i ground work går jag med mina ben i samma takt som Brötas bakben. Efter förra longerpasset där jag tränade halter för att lugna ner takten verkade en hel del ha fastnat för Bröta gick lugnt och fint. Jag prövade att flytta bogarna ut och in genom att peka på innerbogen och ta longerspöflärpen på ytterbogen (samma ställe där tygeln sedan ligger). Att flytta ut bogarna var lätt men att flytta bogarna in var lite svårare. Samma mönster syntes i arbetet med öppnan och slutan, där slutan är lätt men öppnan betydligt svårare. Att flytta bogarna in måste vi träna mer på, så att öppnan får samma kvalitet som slutan.



#ridkonst



Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards