ar-bloggen

Alla inlägg den 15 september 2013

Av Maria Pihl - 15 september 2013 14:31

Idag fokuserade jag lite på skrittpiruetter i ground work och på longering.


En piruett är bara en välidgt liten sluta och vad som är viktigt att tänka på är att få med framdelen. Man vill att framdelen leder rörelsen och att det yttre bakbenet trampar fram och förbi det inre bakbenet mot tyngdpunkten. I början gör man förstås inte piruetten så centrerad utan man gör den på en lite större volt. Hellre god kvalitet på en större volt än dålig kvalitet på en liten volt. Har man bara god kvalitet kan man med tid och styrka minska voltstorleken. Just det där med att få med framdelen så att den leder rörelsen kan ibland vara lite svårt, och det är lätt att ytterbogen far ut och att bakdelen börja leda. Så länge inte framdelen trampar fram och runt blir det inte någon vettig piruett, och om man inte kan få med framdelen är det bättre att träna på att flytta framdelen innan man ger sig på piruetterna igen.


I vänster varv går piruetterna med Bröta riktigt bra och de är fint centrerade men i högervarvet får jag göra dem lite större för att få god kvalitet. I högervarvet är det lättare att jag tappar framdelen som mer faller ut än trampar runt och då blir bakdelen ledande och det blir bara pannkaka. Istället för att fortsätta försöka reda ut pannkakan i rörelse gör jag bara halt och börjar om från början och ber framdelen komma fram och runt samtidigt som jag ber bakdelen komma med.


I longeringen tränade jag på att göra halt i korrekt böjning. Jag ber om en halt genom att niga lite, dvs samla mig själv, och ptrooar samtidigt. Ljudkommandot finns med nu i början innan hon riktigt har lärt sig att min nigning betyder stopp. När Bröta står stilla ber jag om fram och ned genom att peta med spöet där det inre sittebenet normalt finns. Genom att direkt be om fram och ned fick jag henne till slut att göra halt och söka fram och ned av sig själv. Jag behöver halterna för att Bröta fortfarande är lite hastig i sin skritt i longeringen, och när jag bara bad om långsammare blev Bröta till slut lite stressad för hon förstod inte riktigt. Då vara det bättre att gå över till start och stopp, och detta jobb innebar även att hastigheten lugnade ner sig. Till longeringen använde jag kapson och ground work spö, en körpisk med avklippt tofs, men det var lite för kort för longering så nu har jag varit iväg och inhandlat en lång körpisk med en kort snärt som går att lägga på hästens utsida. Allt går att träna oavsett utrustning men man kommer ju inte ifrån att bra utrustning underlättar för träningen.


#ridkonst


Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards