ar-bloggen

Alla inlägg den 9 september 2013

Av Maria Pihl - 9 september 2013 20:08

Jag funderar lite på vad jag har lärt mig under min gotlandsvistelse, och jag tror att det viktigaste är just att jag börjar se och känna vad kvalitet är.


Någon månad innan jag åkte till Gotland var jag på mitt livs bästa clinic, det mesta flöt på fint och jag hade en väldigt bra känsla. Efter det gick det utför och när jag kom till Gotland fungerade ingenting. Jag tror att det var Brötas sätt att meddela att nu var det dags för skärpning, om vi skulle bli ett ridhästekipage. Nu fick matte minsann se till att lära sig på riktigt. Det stora problemet var att jag förböjde Bröta, som därmed inte hade en korrekt böjning genom kroppen, och då kan hästen inte heller spåra. Det fanns en del stelheter men det var inte ett jätteproblem, utan överböjningen var det stora.


Vi jobbade mycket i ground work och jag fick träna mina ögon, och min känsla i  handen för vad hästen gör, och hitta kvaliteten i arbetet. Det tar tid att träna upp sina ögon och sin känsla men det går. Än ser och känner jag förstås inte allt och detta är förstås något att utveckla mer och mer hela livet. Något man kanske inte alltid tänker på men som förbättrades betydligt var min egen kroppskänsla och att min egen kropp verkligen började hänga ihop. Man påverkar ju hästen med sin egen kropp hela tiden, vare sig man står på marken eller sitter på hästen. Jag kan börja analysera vad som händer och se var det går fel om böjningen tappas. I ridningen har jag förbättrat min sits enormt mycket. När jag hade tränat sitsen väldigt intensivt barbacka fick jag länga stiglädren 3 hål när jag väl använde sadeln igen. Sitsen finns det ju så otroligt mycket att säga om, men det man lätt missar är att man ska sitta på insidan av låren. Då krävs det att man kan platta ut och spänna av dessa muskler. Jag jobbar fortfarande på detta men nu kan jag iallafall svinga med fint när Brötas bröstkorg roterar och ryggen svingar, om jag kan behålla avslappningen i sitsen.


Här är några bilder från när jag kom till Gotland. Ska försöka få lite bilder på nuvarande arbete, men kameran har försvunnit så det dröjer nog lite.


    


#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards