ar-bloggen

Alla inlägg den 10 september 2013

Av Maria Pihl - 10 september 2013 19:55

Sådär, då har jag skapat en gästbok. Välkomna att skriva i den, eller skicka frågor och kommentarer. /Maria

Av Maria Pihl - 10 september 2013 19:18

Idag satt jag upp för första gången sedan jag kom hem från Gotland. Jag måste träna på att svinga med sitsen vid brötskorgsrotationen, så jag kan inte bara träna från marken. När jag sitter upp har jag också lite lättare att kontrollera min egen kropp, om det är någon del som börjar bli stel eller frånkopplad från resten av kroppen...


Jag började förstås passet med en stund ground work i stillastående och skritt: öka och minska volten, samling, ökning, flytt av bogen in och ut. Därefter hoppade jag upp och började känna efter om jag kunde slappna av i sitsen och svinga med i bröskorgsrotationen. Bröta slappnade av och började rotera bröstkorgen och fick en fin böjning. Då var det dags att börja kontrollera lite hjälper. Gick det att öka och minska volten samt flytta bogarna ut och in? Det lustiga var att höger varv nu var det bra varvet och det besvärliga varvet var det vänstra. I vänstervarvet vill Bröta gärna förböja sig och hänga ut med ytterbogen istället för att ta med ytterbogen runt på volten. Det fel som märks i handen beror på att bakbenen inte jobbar ordentligt, så det är inte en korrigering i handen som behövs, utan en korrigering av bakbenen, att få dem att trampa fram. När jag korrigerade bak fungerade det lite bättre att flytta bogarna inåt i vänstervarvet, men helt nöjd är jag inte utan jag måste tänka mer på detta och pröva mig fram lite mer hur jag bäst hittar den korrekta böjningen och framåttrampet i västervarvet. I högervarvet var jag väldigt nöjd för där flyttade lilla Bröta sin bogar fint, både ut och in, och när man kan flytta bogarna kan man hitta böjd rakt fram. Böjd rakt fram är mitt mål just nu, dvs att få en häst med korrekt böjning, och som spårar på volten och har lika mycket kvalitet i alla ben.


#ridkonst






Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards