ar-bloggen

Alla inlägg den 20 september 2013

Av Maria Pihl - 20 september 2013 17:09

Idag får Bröta vila, men jag har själv varit på gymmet och tränat. Den absolut värsta övningen jag vet är "plankan". För er lyckliga som missat denna övning är det i princip startpositionen till en armhävning, men du böjer inte på armarna utan du står där stilla och håller ut bäst du kan. En statisk övning som kräver starka magmuskler. Har man inte så starka magmuskler så ser man snart ut som en hängmatta med ryggen i en båge ner och det är inte så nyttigt.


När jag gick hem efter träningen började jag förstås tänka på AR och just kopplingen mellan plankan och hur vi vill att hästen ska röra sig. Hästen är förstås inte stilla i en statisk övning utan den rör sig ju, men det är magmusklerna som vI vill ska jobba för att lyfta upp den tunga bröstkorgen med alla tarmar och inälvor när hästen söker fram och ned. Ryggmusklerna kan inte lyfta upp bröstkorgen utan vi vill att de slappnar av och förlängs. Man får fundera lite på vilka muskelgrupper som samverkar och är böjare och sträckare. Skulle ryggmusklerna börja spännas får vi snarare en hängmatta och svankig rygg och det vill vi inte ha!



#ridkonst

Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards