ar-bloggen

Alla inlägg under mars 2014

Av Maria Pihl - 9 mars 2014 18:13

Idag var det mer ridning på schemat och det rakriktande arbetet fortsatte. Ordningen var återställd genom att vänstervarvet var det bra varvet idag och högervarvet det svåra. Jag jobbade som jag brukar, flytta bogen ut och in från spåret och be om sökning till ytterhanden. Vänstervarvet gick fint och Bröta kunde behålla formen medan bogen flyttades medan det i högervarvet var svårare och hon gick ur formen ganska lätt. Jag fick helt enkelt börja be om mindre förflyttningar av bogen och så fick jag själv vara jättenoga med mitt inre sittben och hela tiden be om bröstkorgsrotationen. Det gick fint efter en stund och Bröta blev snabbt trött av detta så det blev ett kort skrittpass idag. Bröta har ju blivit väldigt tjock nu pga av mycket mat och dessutom kan jag ju inte träna så mycket när jag jobbar i Norge.  När vi kommer till Gotland får jag ta tag i övervikten och kanske ta på en munkorg igen.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 7 mars 2014 11:10

Idag red jag för först gången på evigheter känns det som, säker en månad åtminstone som jag inte suttit på en häst. Det kändes som om jag behövde stretcha insidan av låren lite.


Arbetet med att hitta sökningen till ytterhanden och böjd rakt fram, med korrekt böjning och bröstkorgsrotation fortsatte. Jag har ju gjort detta i groundwork/longering nu den senaste tiden men idag kände jag att det var dags att göra det från ryggen igen. Det normalt svårare högervarvet var idag det bästa varvet. Jag flyttade bogarna in och ut och fick en fin sökning till ytterhanden. Bröta blev lite låg, dvs gick med huvudet ganska nära marken men i nuläget så får hon göra det. Givetvis vill jag lyfta upp henne, men det är precis som om man ger en lektion till en människa. Man kan inte rätta allt på en gång utan får fokusera på det viktigaste. Nu är det viktigate en sökning till ytterhanden och en fin böjning i kroppen så att vi hittar böjd rakt fram.


I vänstervarvet hade jag lite problem med förböjning. Jag fick flera gånger räta ut Bröta, men när jag fick henne rakare gick hon riktigt fint och fick med sig bogen, böjningen och bröstkorgsrotationen. Det belv lite vingligare med flytt av bogar in och ut på spåret men det är bara att jobba vidare och men en dåres envishet påpeka att överböjning inte är ok. Det har vi gjort tillräckligt i våra dagar och nu så får det vara slut med det. Men jag har ju fått lära mig på Bröta och i början kan det vara lättare att överböja för min egen del, för då kunde jag se att något hände. Det är ju egentligen bara små rörelser vi är ute efter, men eftersom de är svårare att se gör vi ofta för mycket i början och får sen jobba hårt på att få bort problemen efter ett tag när vi börjar inse vad vi gör. Jaja, man får vara snäll mot sig själv och jobba på efter bästa förmåga.


När jag hade de fina jämna böjningarna och sökningen till handen prövade jag lite samlingar också. I samlingen slappnar jag av och öppnar upp min sits. Det gick riktigt bra. När hästen är lösgjord är ju samlingen inte ett problem. Man får förstås anpassa graden av samling efter hästen, men är den lösgjord följer den din kropp. Det är riktigt häftigt att känna hästen samla under dig.


#ridkonst

Av Maria Pihl - 5 mars 2014 18:37

På mässan vid Göteborg horse show gick jag förbi en monter där man sålde en lastningshjälp, ett system med en lina runt bakdelen så att man ska kunna dra på hästen på transporten. Det finns även allsköns attiraljer som ska hjälpa dig med din position på hästen, var sig det gäller axlar, handleder, skänklar osv. Jag kan inte låta bli att tänka att är det inte bättre att åtgärda grundproblemet? Bröta har ju varit svårlastad men enda åtgärden som varar är ju att få henne att slappna av och tycka att transporten är ok eller till och med trevlig istället för att tycka att den är ett monster.


Alla dessa sits/positions-attiraljer funderar jag också över. Jag har inte prövat dem så kanske de faktiskt ger en riktig hjälp men jag tänker att det finns en anledning till att man sitter som man sitter. Kanske är man stel och har spänningar och man har lärt sig ett felaktigt mönster för hur man sitter i sadeln. De kan kännas riktigt trots att man sitter snett just för att man är van vid det. Jag tänker helt enkelt att är det inte bättre att åtgärda själva grundproblemet, och lära sig sitta rätt, än att ha en massa grunkor som man fäster på sin kropp för att sitta bättre? Jag är livrädd för att sådana saker orsakar spänningar genom att de håller fast din kropp i olika positioner. Jag har själv jobbat mycket med min sits och kroppsposition och har tidigare lätt fått in felaktiga uppfattningar/rörelsemönster när jag fått lära mig hur något ”ska” vara och försöker passa in i den mallen. Vem har inte hört av ridskoleläraren att ”räta på ryggen” vilket resulterat i en bakåtböjd rygg och en andning som stoppats för man är så in i bomben fokuserad på att nu måste ryggen vara rak? Nej, vi måste hitta vår egen unika sits som passar vår kropp och det gäller att inte ”hålla fast” denna position och låsa sig. Vi är inte statiska, vi är dynamiska!

Av Maria Pihl - 4 mars 2014 18:15

Jag vet ju inte riktigt vem ni läsare är, om ni redan är ordentligt inne i AR-svängen och kan alla uttryck, eller om jag skriver en massa ord som går er över huvudet. Givetvis får ni gärna skriva en liten kommentar om det är något som är oklart i mina inlägg, så ska jag förtydliga mig. Men jag tänkte i alla fall göra en lite ordlista som kan vara bra att ha för nybörjare inom den akademiska ridkonsten. Jag får väl fylla på ordlistan efter hand.


Blank stång – Du rider på enbart stångbett. (Ingen kapson eller tränsbett)

Böjd rakt fram – Hästen har en jämn böjning och bröstkorgsrotation men rör sig på ett ”rakt spår”, dvs. korsar inte benen. Det kan vara rakt fram längs vägen eller cirkelrunt på en volt. Tänk att hästens benpar rör sig som på ett järnväggspår. Det yttre benparet har ett spår och det inre benparet går på ett annat spår. De två spåren är parallella och korsar aldrig varandra vid böjd rakt fram.

Böjning – Hästens är böjd som en banan jämnt genom hela kroppen, från nacke till svansrot.

Bröstkorgsrotation – Vid korrekt böjning kommer inner höft att sjunka ner då den går fram och därmed roteras ryggraden en aning så att hästens utsida blir lite högre och insidan blir lite lägre.

Groundwork - Arbete från marken. Du går baklänges och är placerad framför hästens huvud.

Hjälper – De signaler du använder för att kommunicera med hästen. Den primära hjälpen är sitsen. Sitter du på din häst kan du aldrig ta bort din primära hjälp utan din sits kommer alltid att påverka hästen vare sig du vill eller inte. De sekundära hjälperna är tyglar, skänklar, pisk och sporrar. Dessa kan du låta bli att använda.

Kapson – Ett bettlöst huvudlag. Du har en fast eller böjlig metalldel runt hästens nos. Samma funktion som ett tränsbett, dvs du kan använda den för att ställa hästen.

Longe – longerlina eller longering. ”Hästen går på longen” = hästen longeras, ”Använd longen för att sakta ner hästen” = använd longerlinan för att sakta ner hästen.

Longering – Hästen rör sig på en cirkel runt dig och du håller den i en lina.

Lösgjordhet – Hästen är mjuk utan fysiska eller mentala spänningar, och med en ryggrad där kotorna ligger mjukt efter varandra som på ett pärlband, utan knixar. Musklerna arbetar tillsammans och använder endast precis så mycket kraft som behövs för att utföra önskad rörelse.

Piruett – Hästen trampar på stället med bakbenen och kliver runt med frambenen runt bakbenen. I princip en väldigt centrerad sluta.

Rakriktning – Att få hästen böjd rakt fram, dvs den bär lika mycket med sina båda bakben och ytter benpar trampar i ett spår medan inner benpar trampar i ett annat spår.

Samling – Hästen vinklar sina bakben och bär mer vikt på dem.

Skolad halt – Arbete i stillastående. I halten ber du om öppna, sluta, framåt ned och samling.

Skolhalt – En mycket samlad halt där hästen vinklar sina bakben så mycket att den lyfter ett framben.

Sluta – Hästen är böjd genom kroppen och tar bakdelen lite innanför spåret.

Stångbett – Ett rakt bett (kan ha en upphöjning i mitten som brukar benämnas med tungfrihet) med skänklar som ger hävstångseffekt. Dess effekt är att få hästen söka sig fram och ned. Kan ej få hästen att ställa sig, utan detta måste göras för sitsen eller med tränsbett/kapson.

Ställning – En böjning i nacken. Atlaskotans (första nackkotan) vinge böjs in under underkäksbenet.

Tränsbett - Två eller tredelat bett. Har en ställande funktion.

Öppna – Hästen är böjd genom kroppen och tar framdelen lite innanför spåret.



#ridkonst

Av Maria Pihl - 3 mars 2014 19:53

Efter att ha fått en fråga om hur jag gör öppna på longen tänkte jag nu förklara lite närmare hur jag gör skolorna. Jag vill göra väldigt klart att jag använder samma hjälper hela vägen i utbildningen, från groundwork, till longering och ridning. Då blir det tydligt för hästen och en signal betyder alltid samma sak, oavsett var jag står eller om jag är ovanpå hästen.


 

Jag börjar lära in hjälperna i groundwork, och jag börjar med att öka och minska volten. Dessa rörelser påminner om öppna och sluta, se bilden. Jag vill att hästen följer min kropp och ökar och minskar volten efter hur jag vrider mig. Om jag vill öka volten (dvs öppnaliknande rörelse) vrider jag mig lite utåt och går själv lite utåt som i en spiral. Det är viktigt att inte öka för snabbt för då hinner inte hästen med, utan gör mjuka ökningar och minskningar. Det räcker med några steg ut eller in i taget. När jag minskar volten (dvs slutaliknande rörelse) vrider jag mig så att jag tittar in i volten och minskar den genom att själv gå inåt i en spiral och minska volten försiktigt. Genom att lära hästen att öka och minska volten genom att jag vrider mig lär jag in att detta är hjälperna för öppna och sluta.


Vi vill ju även att hästen ska lära sig tygel och skänkelhjälper och det lär jag in genom att peta på hästen med spöet. Inner tygel = peta med spöet på inner manke där tygeln skulle ligga om du hade någon.  Ytter tygel = peta på mankens utsida. När vi petar på hästens manken vill vi att hästens vikt förskjuts utåt respektive inåt. Vi vill kunna böja hästen för sitsen och detta kan läras in genom att du ber om böjning via kapsonen och när hästen böjer lägger du till spöhjälp där inner sittben skulle ha varit placerat om du skulle suttit på hästen.


I longeringen är du själv placerad framför magen på hästen, men du vrider kroppen på precis samma sätt som du gjorde i groundwork. Det är dock lite svårare i longering då du är lite längre ifrån. Behöver du förstärka dina hjälper är en körpisk med en kort flärp ett utmärkt hjälpmedel. Lägger du flärpen på mankens utsida ber du hästen ta in bogen som om du hade haft en yttertygel-hjälp och petar du på mankens insida ber du bogen att flyta sig utåt. Fungerar även bra att göra på samma sätt för att flytta bakdelen. Var dock noggrann med att din position så att du inte i kroppen ber om en sak och med spöet en annan.


OBS! Bilden visar inte öppna/sluta utan den visar en häst som är böjd rakt fram och där tränaren i sin position börjar be om en ökning/minskning av volten, något som till slut blir öppna/sluta.


#ridkonst


Av Maria Pihl - 2 mars 2014 19:17

Idag var det mer longering på schemat, och återigen fokus på bogarna. Bröta kändes lite mjukare än igår, men emellanåt även mer mentalt ofokuserad. Det var en häst hon inte kände som reds samtidigt och då tappas fokus emellanåt. Men det är bara att träna vidare. Målet är ju att vi behåller vårt fokus på varandra oavsett vad som händer runtomkring.

Jag inledde med skolorna i skritt och jobbade därefter större delen av passet i trav. Jag letar efter böjd rakt fram där vi har en bra bröstkorgsrotation, mjuk böjning och där alla ben kliver runt och fram på voltspåret. Bröta har ju lätt fallit ut på ytterbogarna efter senaste problemet med högerbakbenet och åtföljande vila, men helgens longerpass och det intensiva arbetet med öppnan har verkligen hjälpt rejält. Visst föll bogarna ut lite emellanåt även idag men det var en stor förbättring jämfört med hur det såg ut i fredags, eller förra veckan. Vi fick till fina böjd rakt fram där inre och yttre benpar klev på som på två järnvägsskenor. Kul!


Galopparbetet idag var också bättre än igår. Det blev lugnare galopp och i vänstervarvet fock vi riktigt fin trav efteråt också. I högervarvet blev galoppen helt ok, men Bröta blev lite sur på mig i traven efteråt när hon inte fick springa på. Hon blir irriterad när jag tar i longen och då börjar hon slänga med huvudet och gå emot linan. Jag försökte be om saktare med pisken framför nosen istället, men då var hon redan lite irriterad. Genom att byta varv några gånger och variera mellan höger- och vänstervarv lugnade hon ner sig och kunde börja följa longe-linan igen. Då får man vara nöjd!

Av Maria Pihl - 1 mars 2014 11:59

Idag var med mer longering på schemat. Jag jorde inget groundworkarbete först utan började direkt longera. Först skritt och öppna och sluta (mest öppna såklart) och därefter trav och skolorna. Idag kändes Bröta en aning stelare än igår och det var lite svårare med den fina kommunikationen. Kan möjligen delvis bero på att Brötas loverboy kom in och jobbade samtidigt. Då måste man ju spana in snyggingen så man kan ju inte helt fokusera på matte. Men sådana här "störningar" är alldeles utmärkta för då märker man ju vad man måste träna mer på! Nåja, det blev mer fokus på mig efterhand i träningen.


Jag hade planerat in ett galopparbete idag också, så vi jobbade med fattningar. Det blev inte de bästa fattningar vi någonsin gjort, men lite förvånande var högergaloppfattningarna lugnare idag än vänstergaloppfattningarna. Dessutom är hon nu så otroligt mycket lugnare efter fattningarna än hon var tidigare. Då gick det ju knappt att få henne lugn alls after galoppen men idag jobbade vi lite med samling efteråt. Tänkte att jag skulle utnyttja energin till något bra. Vi fick till några vettiga samlingar så då var jag nöjd (och Bröta med för den delen, hon frustade länge och ljudligt!).


Nu skall jag iväg till hästmässan och Chalmers monter. Ska bli riktigt kul!




Presentation


Jag heter Maria Pihl och jag har helt nördat in mig på Akademisk Ridkonst - AR. Detta tränar jag med mina ögonstenar, Bröta och Mira. På den här bloggen tänkte jag dela med mig av hästlivets vardagligheter och min utbildning inom den akademiska ridkonsten

Länkar

Translation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards